Stor forskel på kørekurser
På MagaCin var vi af den opfattelse, at de danske motorcyklister efterhånden havde forstået at kørekursus er en pokkers god ide, som både er sjov, lærerig og redder liv. De seneste par dage har vi dog modtager deprimerende informationer omkring kursusmarkedet.
En af de tidligere solide og fasttømrede på kursusmarkedet, organisationen DMC, kan i år ikke få danskerne til at tilmelde sig et kursus. Kun ca. 30 personer har i år valgt at melde sig på et DMC kursus.
MC Sikkerhed, som er en udbryder-organisation fra DMC, har netop aflyst flertallet af deres annoncerede kurser grundet manglende tilmeldinger.
Også DK Køreteknik, som de seneste år havde et stort kursusudbud, har i 2011 gearet gevaldigt ned for ikke afvikle tomme kurser.
Undertegnede underviser selv på diverse kørekurser, og er vidende om at kørekurserne fra MC Touring Club og fra FDM har flere tilmeldte end nogensinde før. Det er altså ikke alle der har problemer med afsætningen af kørekurser.
Uanset om nogle udbydere klarer sig godt, er det et skidt signal og tankevækkende information når nogle kursusudbydere aflyser og mister store mængder deltagere. Husk et kørekursus kan også betyde trafikal-overlevelse for dig.
0 personer snakker om “Stor forskel på kørekurser”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Det er skørt hvis folk fravælger kørekursus. Jeg kender mange der har været på kursus og alle anbefaler det og er enige om det er skide godt.
ja det er sgu lidt noget skidt, men det er desværre blevet mode at bare tage på en banedag eller andet i stedet for at koncentrere sig om at lære grund teknikerne FØRST.
Folk få jo meget mere ud af deres penge efterfølgende på deres svingkurser, og det er jo ikke ligefrem fordi at folk har løst siddende tegnedrenge i øjeblikket.
SÅ lige derfor kan jeg ikke forstå at folk lige springer over grundteknik kurserne.
jeg ser desværre dagligt MANGE der lige netop kunne have gavn af et grundteknik kursus
Det er en absolut meget trist udvikling for mc sikkerheden, at folk vælger kørekurser fra.
Mange har fået købt store tunge maskiner, som er svære at håndtere, og mange har mindre hurtige maskiner, som kræver en meget hurtig reaktionsevne. Begge dele tages der højde for på diverse kuresr.
Kurserne er en rigtig god oplevelse, og så kommer man hjem med dobbelt så meget motorcykel for pengene, samt en god portion mere køreglæde i hverdagen.
Det undrer mig dog, at MC Touring Club har flere tilmeldinger end nogensinde, da der på generalforsamlingen i 2010 blev vedtaget at MCTC ikke ville udbyde kørekurser?
Det undrer mig ligeledes, at folk så vælger FDM frem for DMC og mc.sikkerhed som udbyder kurserne til ca. den halve pris???
ZX14. Den er let. Hos MCTC får man lov at komme på rigtig baneanlæg. Der skal man ikke møvre rundt på en parkeringsplads en hel dag. Har selv deltaget og der er sgu forskel på 7 halve med spegepølse og det store ta-selv-børve ;-)) Lidt som Renault kontra Audi. De er begge biler, men den ene er meget bedre end den anden.
Ja hvis man kun deltager for madens skyld så skulle du køre til slagteren i stedet og øve lidt baghjulskørsel på vejen der ned, for du har åbenbart kun race hovedet. Alle kurser er berettiget uanset anlæggets størrelse eller beskaffenhed. Jeg synes i hvertfald at der er for lidt på kørekurser generelt. Jeg tror også at når man har et millionbudget til marketing så kan man nærmere skabe opmærksomhed. Mange af de andre udbydere undervises af ildsjæle som gør det gratis til en langt billigere pris frem for andre der skal tjene penge på kurserne.
Er helt enig med lange_jan
Brug de kurser fra organisonierne som MCTC, FDM og DMC. De gør det for vi skal blive bedre og ikke så meget for pengnes skyld.
Glem dem der gør det for at tjene.
HAGGIS
mc sikkerhed skal også huskes i denne benævnelse, det er også nonprofilt som dmc
iphoneno1> Jeg ved ikke, hvilke kurset du har deltaget på, men bemærkningen om at "møvre rundt på en parkeringsplads" er ganske malplaceret i forhold til mc-sikkerhed og DMC.
mc-sikkerheds 2 dags kursus, DMC´s Bronce kursus og FDM´s A-kursus indeholder alle de helt elementære grundregler for bremse- og undvigeteknik, som vil være fuldstændig tåbeligt at foretage med høj hastighed. Alle tre udbydere leverer et fantastisk godt program og grunden til at FDM´s pris er højere kan jo skyldes en højere baneleje, og som lange_jan skriver, har FDM jo også folk på lønningslisten.
Det kunne jo også være at der var knap så mange smadrede motorcykler og kører, hvis det var påkrævet med et grundkursus, før man blev slupper løs til fri ræs. Der har FDM fat i sund fornuft. Du kommer ikke med på FDM´s B-kursus uden først at deltage i A-kurset. Start med det grundlæggende så undgår du at skade dig selv og andre.
Jeg kender lidt til det og i har ikke alt på plads 😉
ronnie r: MCTC, DMC og FDM er medlemsorganisationer så der bør man købe kursus. Giver et kursus overskud går overskudet til medlemmerne. MC Sikkerhed ejes af private som Mestersvinger, R4Fun osv også gøres. Et overskud der kan kun gå et sted, og tro mig de prøver ikke lave underskud 😉
ZX-14: Forkert, FDM grundteknik er som DMC og langt billigere end FDM A. FDM A er også flere klasser over FDM grundteknik/DMC. FDM A foregår også på en p-plads som DMC.
cbr_dennis> Ja, der er meget at holde styr på og ikke mindst holde adskilt. Du er nu også lidt galt på den. MCTC udbyder IKKE kørekurser, de giver blot tilskud til kurser afholdt af andre. Overskud fra DMC går til aflønning af Rolf Skovløkke og overskud fra FDM går til aflønning af Bl.a. Tommy Rønn såh…..uddeling til medlemmerne ???
Iøvrigt så mener jeg da at FDM´s udemærkede A kursus ikke forgår på en P-Plads, men derimod Niveau grundteknik som forgår på deres manøvrebane, den samme som kørerlærerne bruger.
A og B kurserne forgår på selve banen( jyllandsringen og sjællandsringen) hvor man bla arbejder med svingteknik og end of sight, hvilket nok ville være lidt svært på en p-plads.
Hvis du kendte lidt til det ville du nok have lidt mere viden omkring det.
Iøvrigt synes jeg der burde skabes mere omtale omkring de kursusudbydere der er….
Skal vi lige få det på det rene, DMC har ikke aflønnet personale. Kurserne afholdes af frivilligt ulønnet personale, og organisationen drives af frivilligt ulønnet personale. Evt. overskud på kørekurser går til undervisning af instruktører og øvrigt arbejde ifølge foreningens formålsparagraffer.
Jeg kan kun varmt anbefale alle at tage et kørekursus, har lige været på FDM A kurset denne weekend på Sjællandsringen, og det var et rigtig godt kursus, jeg synes jo selv, at det ikke var meget jeg ville kunne lære på et sådan kursus, ”man er vel verdensmester”, da jeg har haft MC kørekort i 4 år, og det er da blevet til ca. 85.000 km. på motorcykelen i de 4 år, men noget lærte jeg da, så jeg ikke selv er skyld i, at ender som et tal i ulykkesstatistikken hvis det skulle gå galt.
Så dig der tror du ikke kan lære noget nyt, det er netop dig som også skal melde dig til et sådan kursus, det er dig som har behov for det!
Man lære at bekæmpe frygten for at køre på veje, hvor det farlige ninja grus ligger på lur, som ser sit snit til at lægge sig ud på vejen, så du mister vejgreb og vælter med din MC. 🙂
Man lære at styre sig selv og sin MC, for at få mest overskud i sin kørsel, så man har ekstra tid, til det uforudsete og der med være medvirkende til at undgå en eventuelt ulykke.
Kort og godt tag dig sammen, og meld dig til en MC kørekursus, din familie vil godt beholde dig lidt endnu.
QUOTE " cbr_dennis
"ronnie r: MCTC, DMC og FDM er medlemsorganisationer så der bør man købe kursus. Giver et kursus overskud går overskudet til medlemmerne. MC Sikkerhed ejes af private som Mestersvinger, R4Fun osv også gøres."
det er så slet ikke korrekt, hvis du så prøver at læse mc sikkerheds FORENINGs bestemmelser og regler, så vil du læse at al overskud (HVIS DER ER NOGEN) vil gå til videruddannelse af instruktører og INGEN vil få penge i hånden, andet end for statens takst for kørsel til og fra kursusstedet
det lyder for mig at de prøver at sætte mc sikkerhed i et dårligt lys og roser andre i stedet, så for mig lyder du ikke UPARTISK