Stor forskel på politi
Stor forskel på politi rundt i Europa
Baghjulskørsel er absolut No Go i Skandinavien. Danske, norske og svenske betjente ser med stor alvor på den type kørsel, der ofte kan ende i betinget frakendelse af førebeviset.
Sydpå ser politiet dog meget anderledes på baghjulskørsel. Længst sydpå i Europa praktiserer politiet endda selv baghjulskørsel, og opfordrer endda andre motorcyklister til at udføre projektet.
Vi er selv blevet opfordret til baghjulskørsel flere gange af sydeuropæisk politi i både Spanien og Italien, der i deres biler gør tegn til baghjulskørsel når de passeres, og efterfølgende klapper når det lille stunt udføres. I Danmark får man absolut ingen applaus fra betjentene når der køres på et hjul.
Er baghjulskørsel egentlig lovlig ifølge den danske færdselslov. Der står intet i færdselsloven om baghjulskørsel, men der er beskrevet at et køretøj skal føres forsvarligt og sikkert. Da dansk praksis er at karaktieriser baghjulskørsel som ikke forsvarlig og ikke sikker, må det betegnes som være ulovligt at køre på baghjulet her i landet.
Syd for danske himmelstrøg anser de åbenbart ikke baghjulskørsel som uforsvarlig og usikker. Se denne polske politibetjent under udrykning på sin Honda CBF1000 politimaskine. Let og elegant på baghjulet, og så ud i horisonten.
Tja. Trods vi alle bor i EU, er der stadig store forskelle landene imellem. Og næppe nogen tvivl om vores nord-europæiske holdning til baghjulskørsel redder nogle motorcyklister fra en tur på sygehuset med blødende sår på numsen.
0 personer snakker om “Stor forskel på politi”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
I nogen domme er der fremkommet påstande om at man ikke kan bremse forsvarligt med forhjulet i luften!