Ny MT-125: Aggressiv lillebror fra Yamaha
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Sureste streetfighter til A1 kørekort

Hidsigt udseende 125'er får udstyr som var det en dyr litermaskine
17/10-2019 kl. 10:01
Anslået læsetid: 2 Minutter

Nu følger Yamahas mindste MT-model, 125'eren, i de større MT'ers spor og får en mere bister attitude. I hvert fald visuelt. Og har du allerede set den nye MT-03, vil der være en vis genkendelighed.

Nemlig et fremskudt tyngdepunkt rent visuelt, for at give en aggressiv fremtoning, samt en ny og kortere bagende. Og lygtehuset er nu i en form, som minder om en vrissen Transformers-maske. “Øjnene” er dobbelte skråtsiddende positionslys, hvorunder en enkelt LED-lampe lyser med en kraftigere stråle.

Motor

Den nye MT-125 er udstyret med en ny motor. En af dens vigtigste nyheder er det YZF-R125-baserede VVA-system, som ifølge Yamaha sikrer ydeevne i topområdet og samtidigt godt med moment ved lavere hastigheder.

VVA er et system med to indsugningsknastaksler med hver sin vippearm. Den lave knastaksel driver op til 7.400 omdr./min., og dens profil og timing er udviklet til at levere et jævnt og bredt momentområde til kraftig ydeevne ved lave til middel motorhastigheder. Over 7.400 omdr./min. skifter en kompakt magnetkontakt motoren fra den lave knastaksel til den høje knastaksel, og dens højere profil og reviderede ventilindstilling giver et mere hårdtslående topområde med en større ydeevne fra 7.400 omdr./min. til maksimal motoreffekt ved 10.000 omdr./min. – 1.000 omdr./min. højere end det forrige design.

Udover det nye topniveau for omdrejningstal kører den nye VVA-motor også med reviderede gear for mere spændende acceleration. Og som en ekstra fordel for nye chauffører har MT-125 nu også slipperkobling.

Siddestilling

Yamaha lover også god ergonomi med den oprette siddestilling. I forhold til forrige version er tanken blevet mindre og sædet mere tætsluttende, så det skulle være lettere at bevæge sig rundt under aktiv kørsel. Også godt hjulpet på vej af et hævet styr og fodhvilere, som er rykket lidt fremad.

Ved det nu højere placerede styr findes også et opdateret informationsdisplay af den negative slags, som omfatter et centralt placeret digitalt speedometer, omdrejningstæller med nålevisning, to triptællere, brændstofreserve triptæller og ur – samt gennemsnitligt og aktuelt brændstofforbrug, gennemsnitshastighed og en velkomstskærm.

Ramme, dæk og bremser

Skal det være badass, skal baghjulet være bredt og derfor er 125'eren nu udstyret med et 140'er bagdæk. Fortil er der kommet 41 mm upside-down forgaffel, mens der bagtil er mono-affjedring. 

Også styrgeometrien er ændret med en 1325 mm akselafstand – 30 mm kortere end forrige model.  Rammen er af Deltabox-typen og der er kommet aluminiumsvingarm. Yamaha lover at det setup skal give ekstra stivhed.

Forbremsen er nu radialt monteret og arbejder sammen med bremseskiven på 292 mm.

Den nye MT-125 fås i Ice Fluo, Icon Blue og Midnight Black. Danske priser er ikke offentliggjort endnu, men forvent priser lidt over 2019-niveau.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start