Suzuki 750’r naked
Suzuki var klar til et model skifte fra GSR750. Den nye GSX-S750 er efterfølgeren. I aggresivt look og med flere kræfter end sin forgænger er GSX-S750 nu klar til 2017. Som det gjaldt GSX-S1000, som blev udgivet sidste år har GSX-S750 har arvet hjerte og sjæl fra MotoGP race erfaringer. Det er ikke mindst 36års eksistens af GSX. GSX går helt tilbage til den første originale model GSX der kom i 1980.
I forhold til forgængeren er der flere ændringer, det der normalt bemærkes mest er at effekten er steget med 8hk. , ny luftfiltekasse og imponerende 20,4km/l.
Motoren er en række fire, vandkølet med dobbelt overliggende knast. Motoren har sit udgangspunkt i 2005 GSX-R750, som er designet til blød gasrespons og straks levering af energien i kontrolleret form. Der er valgt model 2005 GSX-R750 motor, fordi cylindrene står nærmest lodret på denne model. Det gavner når målet er en kort aksel afstand på motorcyklen.
GSX-S750 er den eneste model i sin klasse som har en super sport motor som drivkraft. Nu har man tilført ny udviklede dyser med 10 huller istedet for de ”gamle” med 8. Det forbedrer forstøvningen af brændstoffet.
Luftfilterkassen er ny optimeret design, som forbedrer indsugningen, resultatet er en federe lyd fra indsugningen samtidig med bedre ydelse.
Udstødningssystemet er opdateret fra GSR750, lettere og renere emision og ikke mindst bedre udseende.
2017 GSX-S750 har fået Suzuki’s nyeste traktion kontrol system. Det er med traktion som med så meget andet, det er ikke en garanti for at motorcyklen ikke mister greb i sving. Der er ikke nogen styring af traktion i forenden. Når det er sagt, så er traktion kontrol selvfølgelig en hjælp til chaufføren. Det betyder at der kan reguleres automatisk på bremser og gas. Ingen tvivl om at det kan redde noget fra at ende skidt. 3 modes eller off – 1 er mildest og 3 er mest. 3 vælger man typisk i regn.
LCD display med multifunktion, man fristes til at sige – det har alle nye modeller. Ja det har de og de kan meget nær det samme. Der er meget information at hente fra displayet, ikke mindst er der med LCD display blevet standard at have gearindikator. Der er selvfølgelig information om traktion mode og mange andre vigtige informationer til chaufføren.
Samtidig har man lavet Easy start system. Det er helt nyt hos Suzuki, det er et start system som svarer lidt til det vi kender fra bilerne. Du har en start knap, et tryk, og elektronikken klarer resten af processen. Med andre ord, starteren kører ligeså længe som der er behov for.
Forgaffel er 41mm KYB up side down med 120mm vandring, fjederforspænding er justerbar. Baghjulsaffjedringen er monoshock på 138mm fjedervandring, med 7 forskellige fjederjusterings muligheder.
Bremserne foran er radialmonterede kalibere med 4 stempler, ABS og flydende skiver. Designet har et klart mål, at skabe en lilleror til GSX-S1000. Vild i udtrykket og aggressiv karakter.
Vild naked stil, og formentlig med en god og konkurrencedygtig pris. Spændende bliver det, at få modellen til test i det nye år.