Suzuki GSX-S1000 GT præsenteret i dag
MagaCin kunne i Juni måned fortælle vores læsere, at det via lækkede dokumenter stod klart, at Suzuki havde ansøgt om godkendelse for en version af den nye Suzuki GSX-S 1000 med modelnavnet Suzuki GSX S1000 T.
I Juli måneds artikel kunne vi løfte en flig af sløret for visse detaljer vedrørende den kommende kåbeklædte model.
Blandt andet at den nøgne GSX-S 1000 og den kommende kåbeklædte version ville være udstyret med samme motor, og være stort set teknisk identiske, men hvor den kåbeklædte udgave i sagens natur ville blive en anelse højere og en smule tungere.
Vi gættede rigtigt
Dengang viste de lækkede dokumenter modelbetegnelsen Suzuki GSX-S1000 T, og vi spåede lidt kækt, at modellen ville blive præsenteret senere på året.
Modelbetegnelsen viser sig nu at blive en smule længere, men vores antagelse om en officiel præsentation af den kåbeklædte Suzuki GSX-S 1000 senere på året viste sig at holde stik.
For i dag har Suzuki præsenteret nyheden men dog med en lidt længere modelbetegnelse end først indikeret.
Se videoen Suzuki GSX-S1000GT official promotional video under dette afsnit.
Nu er det altså endeligt fastslået, at den rejsevenlige Grand Tourer fra Suzuki får modelbetegnelsen Suzuki GSX-S1000GT.
En komfortabelt orienteret model med opret førerposition og god vindbeskyttelse Suzuki beskriver som designet til at gøre destinationen sekundær i forhold til fornøjelsen over turen derhen.
Rejsevenlige tilføjelser
Som forventet er den største forskel på Suzuki GSX-S 1000 og Suzuki GSX-S 1000GT først og fremmest kåben, kåbeglasset – hvor et større kan tilkøbes – og sidespejlene, som Suzuki fortæller alle sammen er aerodynamisk optimeret, og der er selvfølgelig fuld LED lygteføring.
Benzintankens størrelse på 19 liter fra Suzuki GSX-S 1000 bevares, så rækkevidden forbliver formentlig nær uændret, men førerergonomien har også fået en komfortfremmende overhaling.
Styret som har fået et nyt floating handlebar design med gummiophæng, er blevet 23 mm bredere og vinklet nærmere mod føreren, og kombineret med det nye sæde, skulle det give en mere komfortabel kørestilling, end på den udgående Suzuki GSX-S1000F.
6,5″ farve TFT skærm
GT udgaven får også en 6,5″ TFT farveskærm i instrumenteringen med dynger af tilpasningsmuligheder, og med fuld smartphone connectivity samt opkobling via Suzuki’s mySPIN app, så der kan navigeres med GPS, håndteres telefonopkald, afspilles musik, og hvor der sågar også kan bladres i den personlige kalender.
Se nu kunne vi jo godt begynde at opremse en masse af GT’erens features som Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.), quickshifter op og ned, Ride-by-wire, fartpilot, Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) og en hulens masse andet.
Men i stedet kunne vi jo også vælge at tage et kig på videoen GSX-S1000GT Features & Benefits, der gennem næsten en halv time guider seeren gennem næsten alt der er værd at vide om den nye Suzuki GSX-S1000GT, som fås i farverne Metallic Triton Blue, Metallic Reflective Blue og Glass Sparkle Black.
Og hvis du gerne vil vide hvordan instrumenteringens TFT skærm benyttes på den nye Suzuki GSX-S1000GT i praksis, så se først videoen GSX-S1000GT | TFT Function Video – Phone.
Men det er naturligvis ikke kun telefonopkald der kan klares via instrumenteringen.
Se også eksemplet nedenunder, hvor vi får en demonstration af hvordan navigation håndteres i instrumenteringens 6,5″ skærm.
Og så får du lige et eksempel på, hvordan det ser ud når der afspilles musik.
Og så lige til sidst en video, hvor Suzuki fremhæver at det også er muligt at downloade og anvende tredje-parts apps i Suzuki’s egen mySPIN app.
Finder du beskrivelsen af den nye Suzuki GSX-S1000GT utilstrækkelig, så er der heldigvis også råd for det.
For Suzuki’s hjemmeside er heldigvis også allerede opdateret med nyheden, og der er der rig mulighed for yderligere detaljer.