Suzuki GSXR 750 dødsdom en realitet
1969 Honda CB750 anses som stamfaderen for den moderne motorcykel, og indtager som banebrydende motorcykel sin helt egen særlige plads i historiebøgerne.
Ingen over og ingen ved siden af.
I kølvandet på Honda CB 750 fulgte dog en række motorcykler, der hver især på deres egen måde satte barren for fremtidige modeller.
Herunder den nyskabende Suzuki GSXR 750, som i 1985 afstak en ny kurs for fremtidens sports-motorcykler. Med GP inspireret letvægts alustel, fuldkåbe, lav egenvægt og vild 106hk luft/oliekølet motor med fladspjælds karburatorer, anses modellen generelt for at være den første produktions gade-mc baseret på race teknologi til en overkommelig pris.
Racing teknologi var temaet for den første Suzuki GSXR 750
Den oprindelige Gixxer 750 opnåede siden kult status, og har da også indtaget sin retmæssige plads i historiebøgerne. Modellen med mere end 30 år på bagen, blev i efterfølgende versioner lovprist som sports-segmentets bedste kompromis mellem vægt, effekt og indkøbspris.
Men ændret reglement i Superbikeklassen, udviklingen af stadigt lettere og stærkere 1000cc sportsmotorcykler – samt et generelt vigende salg af sportsmotorcykler – har de seneste år sået tvivl om modellens fremtidige eksistens.
Du har naturligvis bemærket, at Suzuki GSXR 750 i en årrække ikke har fået tidssvarende opdateringer, og nu ser det ud til at den 4 cylindrede racers dødsdom er underskrevet, for den eksisterende model lever ikke op til skærpede miljøkrav.
Modellen var allerede i 2018 forsvundet fra de fleste landes showrooms, imens amerikanerne i 2019 fortsat kan købe en teknisk uændret GSXR 750 med opdaterede farver. Vi har ingen sikre oplysninger om hvor længe salget af den eksisterende Gixxer 750 fortsætter i USA. Måske lige så længe som Suzuki fortsætter med at sælge højfartslokomotovet Suzuki Hayabusa, der jo også kører videre en stund endnu ude i verden?
Interne kilder hos Suzuki beretter imidlertid, at der hverken er en ny Gixxer 600 eller 750 i støbeskeen inden for overskuelig fremtid, og at disse med garanti ikke er blandt de 10 nye modeller, producenten har lovet brugerne over de næste 3 år.
Den tunge vandring ned ad dødsgangen er dermed nært forestående for de 4 cylindrede sportsmotorcykler GSXR 600 og GSXR 750. Altså afslutningen på en æra for den ikoniske gixxer 750.
At Suzuki skulle lade GSXR modelnavnet uddø i mellemklassen, er dog mere tvivlsomt. Det er branding værdien ganske enkelt for stor til.
Suzuki demonstrerede da også sidste år med relancering af navnet Katana, at man kender værdien af ikoniske eller karismatiske modelbetegnelser.
Vi spår derfor at modelnavnet GSXR også finder vej til mellemklassen i fremtiden, og det interessante er så med hvilken motorkonfiguration, hvor mange cylindre, trykladning, elmotor, eller noget helt andet.