Suzuki opdaterer populær model til 2024
Da MagaCin’s udsendte sidste år lystigt travede gennem de store haller ved Rho Fiera i Milano kom vi naturligvis også forbi Suzuki-standen, hvor showstopperne helt tydeligt var GSX-8S og V-Strom 800DE.
Modeller der begge drives af en stadig ret ny og slank tocylindret letvægtsmotor på 776 kubik med en 270° krumtap, og som leverer 84 hestekræfter ved 8.500 omdrejninger med et maksimalt drejningsmoment på 78 Nm ved 6.800.
I artiklen der er linket til ovenfor kan du se præsentationsvideoen for V-Strom 800DE, hvor der helt tydeligt blev fokuseret på langtur med oppakning, friluftsliv og kørsel på løst underlag.
Og to tredjedele af den opskrift gør sig stadig gældende for den seneste aftapning fra Suzuki, hvor delen med kørsel på løst underlag er fjernet til fordel for eventyr på landevejen.
Den nye V-Strom 800 er nemlig gadeorienteret, men gør brug af nøjagtig samme motor og stel som sidste års model.
Til gengæld er modellen nu tilgængelig med et 19″ forhjul, hvilket alt andet lige burde gøre den mere svingvillig, og dette hjælpes meget sandsynligt på vej af den ret så fine 43mm Separate Function Big Piston USD-forgaffel fra Showa, der med en vandring på 150mm er noget kortere end før, og meget tænkeligt også fastere opsat.
Det betyder også at modellen er lavere – 30mm for at være præcis – hvilket sammen med styret og fodhvilernes nye placering, giver en mere gadeorienteret førerposition.
Styret er nemlig rykket 13mm ned og 23mm frem, hvor fodhvilernes nye placering er 7mm højere og 14mm længere tilbage end på forgængeren.
Og sådan en omlægning fra løst til fast underlag bør naturligvis ikke ske uden opgradering af bremsesystemet.
Så her finder vi nu to styk radialt monterede Nissin kalibre med fire stempler i hver forrest, som napper om et par 310mm bremseskiver af rustfrit stål og ukendt mærke, hvor der bagude blot er en enkelt kaliber fra samme producent at finde.
Den bagerste huser et enkelt stempel og bider sig ved aktivering fast i en 260mm bremseskive, hvor Suzuki i deres beskrivelse lægger vægt på dens anvendelighed ved langsomme manøvre fremfor hastighedsnedsættelse.
På elektronikfronten er den nye V-Strom udstyret med samme 5″ farve-TFT som forgængeren, og i denne er det muligt at bladre rundt mellem funktioner som tre forskellige køreprogrammer, low RPM assist, Traction Control i flere niveauer og en ABS som ligeledes kan justeres på.
Og nu vi er ved elektronik er det bestemt også værd at nævne, at den nye V-Strom er udstyret med en QuickShifter der fungerer i begge retninger.
Den trofaste MagaCin læser vil måske ikke se afsløringen af en nye V-Strom 800 som nogen overraskelse, da du jo for tre måneder siden i artiklen Rygte: Endnu en V-Strom 800 på vej kunne læse, at producenten havde indsendt dokumenter til CARB (California Air Resources Board), som netop handlede om en V-Strom 800 uden efternavn.
Men det er for mange danskere uden tvivl et kærkomment tiltag, at V-Strom 800 fremadrettet kan leveres i en mere gadeorienteret version, og faktisk også i en Touring version, som kort fortalt byder en standardmonteret topboks på 35 liter, håndbeskyttere og en lakering med det fornemme navn Glass Sparkle Black.