Suzuki Recursion Koncept
Anslået læsetid: 1 Minutter
Suzuki Recursion Koncept
Suzuki Recursion er Suzuki´s fremtidskoncept. Ideen er at kombinere voksent moment, lille motor og lavt forbrug. Nøjagtig det vi gennem flere år har set i bilverdenen, hvor en stor Ford Mondeo nu kan købes med 999 ccm, og hele 125 hk.
Tricket Suzuki bruger er også det samme som i bilverdenen. Det betyder få kubik, og god turbolader. I gamle dage var turbo på motorcykler livsfarlig, da turbotøven betød at maskinen pludselig fik uanede kræfter, hvilket var uheldigt i sving.
Med de nye turboladere er turbotøven nærmest ikke eksisterende, hvilket ny kør det fornuftigt at implementere på motorcykler.
Suzuki Recursion er en spændende fremtidsprojekt.
0 personer snakker om “Suzuki Recursion Koncept”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Det var ikke for tidligt,har tit tænkt på hvorfor man ikke har gjort det for længe siden…
He he, så var de altså heller ikke mere livsfarlige, de gamle Turbo-kæmper!
Det livsfarlige bestod mestendels af de bremser, cyklerne var udrustede med. Sportscykler blev de aldrig, men nogle hamrende gode GT-cykler var det dog. Jeg var uhyre tilfreds med min Yamaha 650 T.
Det var jo nok vægten, der tog livet af dem dengang. Fordelen ved få cc og turbo væk, når de vejer det samme som en 1000 cc, der har flere hk og koster mindre.
Hvis de 174 kg (tør ?) holder til den nye Suzuki, er det problem omtrent løst, selv om den stadig ikke kan kaldes supersport (i ft CBR 600 RR m 120 hk til 154 kg)
Bremserne også ringe dengang ja.
Turbo-tøven var vist heller ikke lige udbredt på alle turbo-cyklerne dengang. Så vidt jeg husker var Yamaha's 6½'er den mest vellykkede. 90 hk til 225 kg tør, men gik vist kun lige godt 200, sikkert pga kardan-trækket
Men den sejeste var Kawasaki GPZ 750 turbo med 112 hk til 223 kg 😉 deltog i Supercup'en i DK dengang mod GSX-R / FZ / VFR 750 & RG/RD 500.. men kunne ikke gøre sig gældende .. stadig for tung. RG 500 Gamma har 95 hk til 154 kg. Gixx 100 hk til 176 kg. VFR 105 hk til 198 kg.
Jeg havde min 650'er på Skjern MC's rullefelt dengang, og den ydede på baghjulet 68 hk, 3 mere end en XS 1100 og det samme som en Honda 900 Bol d'or. Toppen blev målt til 225, en hastighed jeg også havde den oppe på ude på asfalten, så den var såmænd ikke så langsom.
Men du har ret i, at vinderen absolut var Kawasaki med deres GPz 750. Den var, hvad turbo'erne skulle have været. Morini viste en prototype, der på papiret så helt fornuftig ud, med lav vægt og relativ høj effekt, men den kom ikke længere end til prototypestadiet!
okay 225… ikke så ring 😉 – men nu pusler Kawasaki med en kompressormotor.. omppff!
Ku være sjovt med turbo og/eller kompressor i MotoGP i fremtiden 🙂 og elcykler evt.