SV650 og V-Strom 650 gennem nåleøjet i 2021
Suzuki SV650 er efterhånden blevet en ikonisk streetbike. Lige siden 1999 har modellen gjort sig gældende i mellemklassen, med et lavt prisskilt, gode neutrale køregenskaber og et klassisk udseende – what’s not to like.
I 2004 tog DL 650 V-Strom også andel i V2 motorplatformen, og gav de rejsende motorcyklister fuld valuta for pengene.
Vedholdenhed i den her kaliber kommer ikke af sig selv, og V-motoren er revideret flere gange gennem tiden, fra karburator til indsprøjtning og med masser af nye dele indvendigt – men i grove træk er det samme motor som for 21 år siden.
Vi spekulerede da også kraftigt i, om 2020 kunne være sidste år med Suzuki’s populære platform, da en patentansøgning viste nye takter med en spændende to-cylinderet rækkemotor, som vi sagtens kunne forestille os i en kommende mellemklassemodel fra de blå japanere, men det kommer ikke til at ske lige foreløbig.
Nej, for nu viser en række dokumenter, at Suzuki lige akkurat kan klemme sig igennem Euro5 nåleøjet til 2021.
Både SV650 og V-Strom sælger stadig godt, og måske er det hovedårsagen til at beholde dem på markedet, og til Suzuki’s held er alle omstændigheder faldet ud til deres fordel.
Covid-19 krisen skubber den kritiske deadline længere frem, og med små modifikationer på motoren er det nu lykkedes at holde fast i endnu et år med V2’eren.
Ifølge dokumenterne handler det om små motorjusteringer. En trimning af effekten med 3 hk, og en vægtforøgelse indikerer, at der kommet en større katalysator på udstødningssystemet – og voila, nu prutter den lidt renere.
Vi får efter alt at dømme ikke en ny motorcykel at se fra Suzuki, og hvor lang tid vi skal vente på en ny paralleltwin i modelprogrammet er ret usikkert – SV650 og V-Strom kæmper stadig en brav kamp for at være med, og vi tager hatten af, for 22 år er dælme lang tid.