Ténéré 700 ombygget til ekstreme race på rekordtid
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ténéré Extreme Racer

Italiener i karantæne ombygger Ténéré 700 til ekstreme race på rekordtid
04/05-2020 kl. 05:00
Anslået læsetid: 3 Minutter

Intet er så skidt at det ikke er godt for noget. Sådan lyder et gammelt ordsprog, og selvom mange af vores udenlandske motorcykelvenner ikke må køre på deres maskiner, betyder det nødvendigvis ikke, at de blot sidder i sofaen og straffer fjernbetjeningen dagen lang.

Den italienske motorcykelkreatør, Gian Paolo Mucci fra Bologna, har i højeste grad anvendt sin karantæneperiode på produktiv vis. Lige inden den landsdækkende lockdown satte Italien i stå, bestilte Team Kapriony, som specialiserer sig i langdistance offroadløb, en ombygget Yamaha Ténéré 700 hos Gian Paolo Mucci. 

Selvom Coronamisæren føles som om den har varet en evighed, har den trods alt kun stået på i et par måneder, og særligt i det lys, er det imponerende, hvad Mucci har opnået i perioden. Donorcyklens profil kan sagtens genkendes, men forandringerne er mange og substantielle. 

Formålet med ombygningen har været, at skabe en veritabel ørkenracer, som gør sig godt i Afrikas tungeste sanddyner. For at klare netop den mission, har Mucci været ekstremt fokuseret på at reducere og centralisere motorcyklens vægt. 

Standardstellet i stål er skyllet ud med badevandet og erstattet med et i aluminium – den manøvre halverede stellets vægt.

Artiklen fortsætter under billedet

Den nye alutank sidder lavt og kan sluge 35 liter

Den originale benzintank er skrottet til fordel for en hjemmebygget en af slagsen, som er konstrueret af en 2 millimeter tynd aluplade, og kan rumme intet mindre end 35 liter brændstof. Placeringen af tanken er også ændret, så den sidder lavere a la KTM 790 Adventure – faktisk er customtankens base placeret næsten 50 cm længere nede, end den Yamaha monterede på fabrikken.

Omplaceringen af tanken har også betydet, at føreren kan komme længere frem på maskinen, hvilket er positivt, når målet består i at centralisere vægten. Ved langdistanceløb i ørkenen har du ikke brug for en passager, så de bagerste fodhvilere samt den bagerste del af sædet, er en saga blot – dermed er bagenden 15 cm kortere end den oprindelige konstruktion. 

Artiklen fortsætter under billedet

Selvom vi ikke forstår italiensk, er sproget på skitsen tydeligt

Gian Paolo Mucci er særdeles glad for aluminium, og hans version af Ténéré 700 er iklædt kåbedele af det lette materiale. Ud over at give maskinen et råt og rudimentært udtryk, har de nye kåbedele en anden lavpraktisk funktion. De er fastgjort med blot otte skruer, og hele pakken kan afmonteres på cirka et minut, så der er lynhurtig adgang til bl.a. luftfilter; hvilket er praktisk når der køres race i et sandfyldt miljø. 

Bundpladen er ligeledes fabrikeret i aluminium, men i 3 millimeter tykt gods, så den bedre kan modstå prygl fra det barske terræn. 

Affjedringen som Yamaha begavede cyklen med ved fødslen, har Mucci erstattet med nye og mere hårdføre komponenter. Fortil sidder en WP-gaffel med imponerende 300 mm vandring. Mupo bagdæmperen er koblet sammen et hydro-pneumatisk system fra Air Tender, som ifølge producenten skulle give næsten uendelige muligheder for indstilling af affjedringen. 

Lygter og vindskærm er blevet erstattet af et mere racerorienteret setup, med plads til det grej en langdistanceracer har brug for, som eksempelvis rutevejledning eller GPS. 

Artiklen fortsætter under billedet

Lygtearrangementet ligner noget fra Terminator

De mange ændringer har betydet, at den ombyggede Ténéré 700 vejer 20 kg mindre end standardudgaven. Rettelig kan det påpeges, at der ikke meget tilbage af det originale japanske setup. Motoren er der dog ikke pillet ved, men den yder alligevel otte heste mere, qua et nyt udstødningssystem fra SC Project. 

Alt i alt har Muccis ombygning forvandlet en voldsomt god adventuremaskine til en hardcore ørkenfræser, og vi må lette på hatten for italienerens evner. 

Måske Yamaha's ingeniører skulle skele til Muccis kreation, under deres projekt med at skabe en endnu mere offroad-orienteret udgave af Ténéré 700

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start