Tophastigheder gennem de sidste 100 år
Allerede for 100 år siden magtede motorcyklerne 200 km/t. I 1920 fremviste Harley-Davidson deres Board-Tracker, der med 40 hk under optimale betingelser kunne nå 200 km/t. Dengang var disse hastigheder ikke for tøsedrege, da Harley-Davidson Bard-Tracker ikke var udstyret med bremsere.
Sportsmotorcykler og tophastigheder gennem de sidste 100 år.
20´erne: Harley-Davidson Board-Tracker. 1000ccm V2 40hk. 200 km/t
30´erne: BMW 500 kompressor. 500ccm B2 50hk. 210 km/t
40´erne: Alt stod stille i krigsårene, også udviklingen af hurtige motorcykler.
50´erne: Moto Guzzi V8. 500ccm V8 70hk. 240 km/t
60´erne: MV Agusta 500 four. 500cc R4 70hk. 250 km/t
70´erne: Ducati 750SS Imola. 750ccm V2 75 hk. 250 km/t
80´erne: Kawasaki Z1000R. 1000ccm R4 143hk. 270 km/t
90´erne: Suzuki RGV500. 500ccm V4 180hk. 320 km/t
Nutiden: Ducati GP4. 990ccm V4 240hk. 350km/t
Alle er de motorcykler der er brugt til racerløb. De regulære rekord-maskiner har naturligvis været hurtigere, men ikke brugbare til andet end tophastighedsrekorder på lige stræk.
Blandt gadegodkendte maskiner er vi helt oppe i 1984 før hastighederne nåede ægte 240 km/t. Altså samme hastighed som blev opnået på racerbanerne i 50´erne. Det var Kawasaki GPZ900 Ninja der brød 240 km/t muren.
Banebrydende tophastighedsmonstre i nyere tid:
1984: Kawasaki GPZ900 Ninja. 115hk. 240 km/t
1985: Suzuki GSX-R1100. 125 hk. 250 km/t
1990: Kawasaki ZZR1100. 147hk. 270 km/t
1997: Honda CBR1100XX. 164hk. 280 km/t
1999: Suzuki GSX-R 1300. 175hk. 290 km/t
2010: BMW S1000RR. 193hk. 300 km/t
0 personer snakker om “Tophastigheder gennem de sidste 100 år”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Og de fleste Harleyer kan i 2012 stadig kun køre ca 200, he – tiden står da vist ret stille på mc-fronten "overthere". Noget andet med BMW. Hvem havde blot for 5 år siden troet at de senere ville lave den hurtigste gade-1000'er i verden og sætte alle japanerne til vægs, selv om disse har øvet sig i årtier.
GSX-R 1100 '85 hurtigere på bane, end ligeud, hvor FZR 1000 & CBR 1000 F dominerede
hov syntes lige at der mangler nogle triumph trident og bsa rocket 3 .der kunne kører en ca 275 km t på daytona 1969 1970 .med blandt andre mike the bike ,dick mann ,gene remero.
… og min FZR1000 der i 1987 havde 160 hypper efter lidt Vance & Hines modificeringer og var oppe og snuse til de 300 km/t ifølge Der Polizie nede omkring Celle ved Lüneburger Heide ….! Den står heller ingen steder ;o)
PS. Og min H-D kunne ikke presses over 130 km/t, og det var jeg stolt af – man skulle jo både kunne ses og lugtes på sin høj-forkromede amerikaner 🙂