Touringdæk overhaler sportsdæk
Sportsdæk overhales nu af sportstouringdæk i både slidstyrke og vedhæftning. Det er Michael Neeves fra Motorcycle News der har lavet testen, med det for mange overraskende resultat. Vi på MagaCin har dog tidligere påpeget dette faktum, men nu bekræftes dette også af et andet medie.
Testen gik i alt sin enkelthed ud på at teste gårdsdagens sportsdæk, mod nutidens sportstouringdæk. I dette tilfælde Bridgestone BT014, som er et sportsdæk der stadig kan findes premonteret på nye motorcykler, som f.eks Suzuki GSX-R 600/750/1000 (K7/K8/K9). Mod nyeste sportstouringdæk fra samme producent, nemlig T30.
Sportstouringdækket pryglede sportsdækket noget så eftertrygtlig på racerbanen hvor netop sportsdækket burde være bedst. Ca. 1% var sportstouringdækket hurtigere end sportsdækket. Testen er foretaget på to ens Suzuki GSX-R 600, da netop den maskine er premonteret med BT014.
MotoGP køreren Colin Edwards lavede tidligere en tilsvarende test på racerbanen. Denne test viste at et par af Michelins sportstouringdæk kun var marginalt langsommere end regulære slicks på en racer, i hænderene på en af klodens dygtigste piloter.
Vi har tidligere påpeget dette faktum omkring sports kontra sportstouringdæk. Derfor er det efterhånden svært at anbefale andet end sportstouringdæk til landevejen, uanset hvilken type motorcykel de skal monteres på.
Kun regulære trackdaykørere i den semiprofessionelle klasse vil måske vinde lidt ved montering af regulære sportsdæk.
0 personer snakker om “Touringdæk overhaler sportsdæk”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
BT014 er også blevet temmelig meget gårsdagens sportsdæk og har egentlig aldrig været noget super godt dæk. Hvis jeg var køber af en ny Suzuki sports maskine ville jeg få dem afmonteret og sat moderne dæk på inden den kom på gaden.
Feks. Bridgestones egne S20 eller hvis man kører frisk til deres R10 hvilket er fremragende dæk.
Ja, så skulle man være godt dækket ind
Hmmm ?? Hvorfor lige gårsdagens sportsdæk… Når nu Bridgestone selv – og de andre seriøse producenter, fortsat udvikler på livet løs på både sports-og Sportstouringdæk?
Som beskrevet under indlæg "de bedste dæk" er jeg selv begejstret for T30 og anerkender deres Cost-benefit favør over sportsdækket, men vil til trods hellere køre S20. Især, hvis Bridgestone nu med EVO udgaven får det til at holde til lidt mere hverdagsslid. Ved godt at dæk er et delvist subjektivt emne – men S20'eren er da bedre (mod en pris i slidtage) på mange felter end et almindeligt touringdæk. Eller er jeg bare gummi-nørd?!