Transportministerens syn på MC-ombygninger
Bliver det nemmere at få godkendt en ombygget motorcykel efter vi har fået en ny regering i Danmark? De fleste vil nok være tilbøjelige til at mene nej, men vi blev alligevel nysgerrige på redaktionen. Med et støtteparti, hvor en af ledende personer, Carsten Hønge fra SF, er en engageret Harley-Davidson-ejer, kunne man måske forvente en en lempelse af reglerne. MagaCin kontaktede Transportministeren for at få syn for sagen.
MagaCin spurgte ind til regler og muligheder for ombygning af motorcykler (og biler), hvilket resulterede i et skriftligt svar. Det er meget ukonkret, men peger alligevel lidt i en retning:
– De tekniske krav til køretøjer er et omfangsrigt område, som i høj grad reguleres på EU-niveau i typegodkendelsesreglerne. Motorcykler og biler skal være typegodkendt eller individuelt godkendt, inden de tages i brug på færdselslovens område. Det skal sikre, at køretøjerne lever op til alle tekniske krav, der stilles til det pågældende køretøj.
– Hvis man foretager konstruktive ændringer på køretøjet, for eksempel ved at ombygge det, så skal køretøjet godkendes på ny. Jeg mener i den forbindelse, at det er vigtigt, at ombygning af køretøjer ikke medfører forringelse af køretøjets køreegenskaber, således at det fortsat er færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt og sikkert at benytte køretøjet i trafikken, og at ombygningen samtidig ikke forringer køretøjets miljøpræstation.
– Det er derfor vigtigt at kontrollere, om ombygningen har påvirket køretøjets egenskaber negativt, før køretøjet igen kan godkendes.
Det tyder således ikke på at reglerne vil blive lempet, eller at der vil komme mere frihed til hjemmebyggere. Så at montere en ekstra lang forgaffel på en chopper bliver nok heller ikke nemmere fremover. Men der kan sikkert også forventes skrappere regler for udledning af udstødningsgasser. Så praksis med at fjerne katalysatoren ved eftermontering af anden udstødning skal fremover overvejes nøje.