Triumph Daytona 765 i 2020
Du ved måske at den engelske motorcykelproducent Triumph fra 2019, er leverandør af motorer til Moto2 klassen. Du har nok også på internettet set de oceaner af spionbilleder af en kommende gadeversion, der blev skudt meget tidligt på året i Spanien.
Du er muligvis også bekendt med, at Triumphs ledelse har bekræftet, at man vil serieproducere en ny Daytona 765 der kan skrues nummerplader på, hvis efterspørgslen er stor nok.
Triumph Daytona 765 LE i 2020
Nu er efterspørgslen tilsyneladende stor nok, for Triumph har bekræftet, at i hvert fald en Limited Edition vil ramme markedet i foråret 2020.
Meget kløgtigt, for til den tid har Triumph formentlig høstet erfaringer nok fra Moto2 klassen, til at serieproducere en model uden børnesygdomme. Vi har endnu ikke billeder eller tekniske specifikationer af den nye Triumph Daytona 765, men du kan lige få et indtryk af nogenlunde hvordan motoren spiller i videoen herunder.
Den lyder også fantastisk i virkeligheden
Som du kan høre lyder motoren ikke så tosset endda, når den fyres af på rullefelt. Vi kan også fortælle dig, at det lyder helt fantastisk, når et fuldt felt Moto2 racere med 765 motoren skydes af på racerbane.
Det er ikke mere end nogle uger siden vi tog et smut til Holland for at se MotoGP på TT Circuit Assen, hvor vi oplevede den helt fænomenale lyd, og fik en smule inside info.
Folkene på Triumph's Moto2 stand fortalte nemlig, at Moto2 raceren yder på den rigtige side af 150 hk.
Billederne vedhæftet artiklen er halvgamle og velkendte, og vi kender som sagt endnu ikke de eksakte tekniske specifikationer for den kommende gademodel.
Stærkere og lettere
Men Triumph beskriver at den nye Limited Edition Daytona 765 får væsentligt højere ydelse end den “gamle” Daytona 675 – både hvad angår hestekræfter og moment – og at den nye Daytona 765 bliver væsentligt lettere end Triumph Daytona 675 R.
Triumph Daytona 765 LE bliver udstyret med ny TFT skærm i instrumenteringen, hvor velkomstbilledet under opstart henviser til Moto2, der er 5 køremodes som inkluderer track mode, og quickshifter både op og ned er standard. Derudover er et unikt produktions-nummer indgraveret på den øverste gaffelbro.
Begrænset produktion
Det giver dig måske indtryk af, at der ikke bliver produceret specielt mange af modellerne, og desværre er meldingen også, at modellen bliver fremstillet i 2 gange 765 stk.
Én version til Europa og Asien og en anden til det amerikanske og canadiske marked.
Om vi i det hele taget får modellen at se i Danmark er derfor uvist.
Men mon ikke en mindre eksklusiv udgave bliver tilgængelig, hvis efterspørgslen efter en sådan overbeviser bosserne hos Triumph??
Officiel præsentation i næste måned
Men på den positive side, så behøver vi ikke vente til 2020 på at se den nye Triumph Daytona 765 Limited Edition.
Modellen præsenteres nemlig allerede i indeværende år, ved det forestående MotoGP på Silverstone d. 23-25 August.
I race-weekenden bliver modellen fremvist live for første gang, og de tekniske specifikationer offentliggjort.
Spændende nyt fra Triumph, og vi holder dig naturligvis opdateret straks vi ved mere.