Triumph eneleverandør af motorer til den lynhurtige Moto2 klass
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Triumph får monopol

Producenten leverer motorer til Moto2 fra 2018
CO
08/01-2017 kl. 19:00
Anslået læsetid: 2 Minutter

Det er næppe undgået nogens opmærksomhed at markedet for sportsmotorcykler er vigende, og den dalende interesse har en naturlig effekt på producenternes økonomiske incitament for at udvikle nye sports modeller.

Det globale marked for 4-cylindrede 600cc sports motorcykler har i årevis været i frit fald, og flere producenter har undladt at opdatere modeller i dette segment til Euro4 emissions kravene.

Suzuki GSXR600, Honda CBR600RR og 599 KawasakiZX6R er der ikke meget håb for, men Yamaha har dog formået at præsentere en R6'er, som ser ud til fremover at dominere gadebilledet.

Konsekvenserne rækker imidlertid videre end til den almindelige slutbruger som du og jeg, når de store japanske producenter drosler ned på den front.

I Road-Racing sportens Moto2 klasse har Honda længe haft monopol på levering af motorer til racerne, men her har sagen tilsyneladende taget en overraskende vending.

Den engelske producent Triumph som oplevede sin vel nok største optur under kyndig vejledning af danske Tue Mantoni, droppede for år tilbage superbiken Triumph Daytona 955i.

Mærket har har gennem de senere år fortrinsvis fokuseret på modeller baseret på den trebenede 675cc motor, adventure segmentet og sidst men ikke mindst markedet for retro inspirerede modeller.

Nu blæser der imidlertid nye vinde over den ikoniske producent, når det forlyder at Triumph fra 2018 bliver eneleverandør af motorer til den lynhurtige Moto2 klasse, som afvikles i forbindelse med MotoGp kalenderen.

Nogle udvikler altså stadig højtydende mellemklasse motorer, og mon ikke der kan spores en rød tråd til Triumph's lancering af en helt ny triple d. 10. Januar?

Læs mere om lanceringen d. 10. Januar her.

Utroligt forfriskende at det hæderkronede britiske brand har mod på opgaven, og logisk at producenten kobler racerprojektet sammen med en sandsynligvis droslet motor til en ny gademodel.

MEDMINDRE ! ! … at Triumph tager fusen på os alle sammen, og d. 10 Januar præsenterer en rå og vild 750cc trecylindret 160hk naked bike med præcis samme motor som Moto2 maskinen.

Glædeligt at se producenten kaste sig helhjertet over et motorsports projekt, og bliver der pustet nok til gløden, kan vi slutbrugere krydse fingre for at den afledte effekt bliver fremtidige nye super-fede sportsmodeller til os.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start