Triumph har afsløret ny Street Triple
Triumph Street Triple i 4 nye modeller til 2017
I 2007 kom den første Street Triple fra Triumph, en helt ny stil i mellemklasse naked motorcykel. En lækkerbisken for dem der har kørt den, alsidig og med kant i den frække ende. Triumph kom ind fra højre med en cykel der fik de japanske modeller til at virke lidt almindelige, og som kunne tilbyde et karakterfyldt alternativ til italienerne. Der er solgt mange af dem og i 2012 kom der nogle små ændringer, for i 2013 at lave større ændringer og tilbyde mere kræs, uden dog at lægge for meget oveni.
Nu har Triumph så skabt en ny generation Street Triple, som kommer i 3 nye modeller med 3 cylindret 765ccm motor: Street Triple S, Street Triple R og som toppes med en Street Triple RS. Samt en A2 kørekort model med 3 cylindret 660ccm motor med udgangspunkt i Street Triple S. Stilen er vendt op og ned på Street Triple, og hver enkelt model får sin egen styrke. Motoren er en ny generation 3 cylindret 765ccm motor, som er udviklet fra Daytona motoren med de karakteristiske 3 cylindre der kom i 2006 med 675ccm. Altså en videreudvikling af en populær motor som i øvrigt forventes at være den eneste motor til Moto2 i 2018, i hvilken aftapning kender vi ikke, se artiklen HER
765ccm motoren leverer stærkt et setup i Hk og Nm, og er forbedret med over 80 nye dele i forhold til forgængeren. Det indbefatter en ny krumtap, stempler og nicasil behandlede aluminiums cylinderforinger. De enkelte modeller bliver i korthed leveret med forskellige knastaksler, som kombineret med den forøgede volumen giver mere kraft og ifølge Triumph er mere fleksible end den udgående model.
Motoren deler kun 10 % af sine dele med den gamle Street Triple motor, men 50 % med Daytona motoren og så vejer den 1,2kg mindre end 675ccm motoren. Nogen forventede nok at Triumph ville genbruge motoren fra Tiger 800, men den nye motor er langt fra og med et helt andet setup i boring og slaglængde. De 3 modellers motorsetup er for Street Triple S 113hk og 73Nm, for Street Triple R 118hk og 77Nm, og Street Triple RS 123hk og 77Nm.
Alle 3 modeller får ride-by-wire, traktionkontrol og variable køreindstillinger. R og RS får assist og slipper kobling og farve TFT display, som leveres med et 5 vejs joystick til at navigere igennem menuerne i den elektroniske pakke. På toppen kommer RS med quickshift (kun op) og en laptimer. Den lille A2 S model med 660ccm motor har egentlig 94hk men kan som det ligger i A2, drosles til 47hk fra fabrikken. Det er en anden motor end den nye 765ccm, motoren har sine rødder i den oprindelige 675ccm Triple motor og er blevet opdateret til 2017. Når A2 ejeren får sit A kørekort, kan Triumph forhandlerne slippe alle hestene fri. A2 S modellen forventes hos forhandlerne til juni. Selvom der er tydelig relation til den udgående model, påstår Triumph at beklædningens stil er helt ny, takket være en ny sideskærm, kølerkanter, luftindtag og lidt andet.
Street Triple S detaljer:
Indgangsmodellen hedder nu S, ligesom Speed Triple i 2016. Det er basis modellen og har ikke så mange ekstra detaljer, men det ændrer ikke ved at Street Triple S, har de samme egenskaber som de øvrige. Ydelsen er forøget med 6,6 % sammenlignet med den gamle 675. Selvom det er den mindste model, er det stadig en forbedring i forhold til den gamle.
Den er monteret med en ikke justerbar Showa forgaffel og en preload justerbar monobagdæmper. Bremserne er også lidt lavere, her er det Nissin kalibre mod Brembo på de to andre, men det forringer ikke umiddelbart bremseeffekten. S modellen får et 5” TFT display og et nyt sæt ure, taget fra Speed Triple, her kan man få al almindelig information og samtidig holde styr på de 2 mulige køreindstillinger (Road og Regn), og den justerbare traktionskontrol. Den forventes hos forhandlerne fra april.
Street Triple R detaljer:
Godt plantet i midten mellem S og RS ligger R modellen. Her tilbydes gadeversionen af naked Street Triple RS, og i virkeligheden kan det være svært at få øje på forskellene op til RS. Den yder godt nok 5hk mindre, men har det samme moment. Kalibrene i forenden er Brembo M4.32 monoblok, som er mere end nok til at levere et fast klem om skiverne. Der er fuld justerbar Showa separat funktions stor stempel forgaffel(der var en lang forklaring), som nok ikke kommer til at skuffe nogen og en fuld justerbar Showa monobagdæmper.
Der er næsten fyldt helt op med tilbud af køreindstillinger (regn, road, sport og rider som er programmerbar), nyt flot farve TFT display, og ny onboard computer som inkluderer mulighederne fra S modellen plus: rejsetid, gennemsnitshastighed, gennemsnits brændstof forbrug, her og nu brændstof forbrug, rækkevidde, og to triptællere. Justerbar ABS og traktionskontrol, samt et 5 vejs joystick. Det er mange lækre detaljer som er kommet på R modellen, og det er nok her flertallet kan få dækket alle deres behov.
En lille ekstra mulighed for køberne af Street Triple R:
Street Triple R tilbydes i en model som fra fabrikken har en produceret med lavere sædehøjde. Piloter med lidt kortere ben kan derfor også få glæde af Street Triple, her sænkes sædehøjden til 780mm. I stedet for bare at tilbyde et sæde med mindre polstring og en ændring af bagdæmper montagen har man valgt at montere en kortere bagdæmper, dog er justeringsmulighederne blevet begrænset til kompression og preload, samtidig er forgaflens vandring reduceret for at få en lavere forende. Sædet er godt nok en smule lavere, men rammen forbliver den samme. Ifølge Triumph burde det bevare køreegenskaberne, og cyklen er derfor næsten som R modellen i standard version.
Street Triple RS detaljer:
Topmodellen har lidt mere en de andre, og der er til den lidt mere kræsne og legesyge. Her er der blandt andet laptimer indbygget, så en dag på bane kan give feed back med omgangstider. Der er flere justeringsmuligheder på køreindstillingerne. Bremserne er en tand op til Brembo M50 4 stemplet radial monoblok. Lidt flere kræfter og gear udveksling i 1. og 2. gear er gjort kortere. Bagdæmperen er Öhlins STX40 piggyback, dog forbliver forgaflen den samme som på R, men den er også alt rigeligt til gadebrug. Det er selvfølgelig topmodellen og her får man meget ekstra. For den der ikke går ned på udstyr er RS et ”must have”
De største ændringer for Street Triple er naturligvis den elektroniske hjælp. Den første del er ride-by-wire (RBW), som giver Ecuen muligheden for at levere forskellige køreindstillinger og muligheden for at kommunikere med de andre hjælpe funktioner såsom traktionkontrol og ABS. RBW’en påstås også at kunne levere mere præcis gasrespons, og dermed forbedret on/off gasoverførsel.
Street Triple 765 er klart et step up i god standard og tilbyder nu endnu mere til ejeren af en naked Triumph. Det ser lovende ud og det skal testes, hvad Triumph har fået sat sammen, så snart det er muligt.
0 personer snakker om “Triumph har afsløret ny Street Triple”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Så venter vi bare spændt på prisen