Triumph starter indisk revolution
De nye Triumph Speed 400 og Triumph Scrambler 400 X som blev præsenteret i Indien i slutningen af sidste måned, kan allerede inden de første kunder modtager deres motorcykler betegnes som en stor succes.
Og visse indiske medier betegner endda nyhederne som en revolution på det nationale marked.
På blot 10 dage bestilte de indiske kunder hele 10.000 eksemplarer, og indiske motorcykelmedier har nu i vidt omfang publiceret artikler og delt videoer med testkørsel af den nye Triumph Speed 400.
Se eksempler nederst i artiklen.
Her på MagaCin undlader vi normalt at læse den type artikler, inden vi selv prøvekører en model for at bevare et åbent uforbeholdent sind.
Men vi får formentlig først de to nyheder at se ved efterårets mc-messe EICMA i Italien, og de to nye vandkølede 398cc enstampere, hvor motoren er udviklet i England, og motorcyklerne samles i Indien, bliver først tilgængelige på det europæiske marked en gang i foråret 2024.
Og når nyhederne åbenbart er så vanvittigt populære i Indien, at landets motorcykelmedier blandt andet beskriver nyhederne som en revolution på det indiske motorcykelmarked, og at de er en triumf for alle, så har det været ret vanskeligt at udvise den vanlige tilbageholdenhed.
Sætter barren højt
Heldigvis publiceres mange af de indiske motorcykelmediers artikler på engelsk, og det er interessant at læse om både de små uenigheder – der i sagens natur er mellem forskellige motorcykeljournalister med hver deres præferencer – og også om det som flertallet er enige om.
Nemlig at de nye 400 kubikkere er skelsættende på det indiske marked og sætter barren så højt, at de er den nye målestok alle andre skal vurderes efter.
Begejstringen går blandt andet på, at prisen er overraskende lav på det indiske marked, at man får en fed motorcykel med et udsøgt udseende i voksenstørrelse med et højt niveau af kvalitet for pengene, at motoren der leverer 40 hestekræfter er en lille perle, som ikke blot kan levere wheelies og en tophastighed i nærheden af 170 km/t, men også kan tøffe rundt i storbyen med 20 km/t i 3. gear, at den er let håndterbar og yderste velkørende, at benzinforbruget faktisk er ret lavt, at serviceintervallet er 16.000 km, og at den overgår forventningerne.
Det er noget nær umuligt, at konstruere et fuldt dækkende uddybende sammendrag af de forskellige mediers beskrivelser, så vi bringer i stedet en række links til et udvalg af indiske testartikler, der som tidligere nævnt er publiceret på engelsk, og nederst i artiklen et par videoer fra de indiske motorcykelmedier Times of India og ZigWheels.
Er du knap så stærk udi engelsk, så findes der nok en oversættelsesfunktion i din browser.
Herunder en liste med links til et udvalg af indiske medier, der har udgivet testartikler med Triumph Speed 400.
GaadiWaadi – Triumph Speed 400 First Ride Review – Worth The Hype?
Autocar India – Triumph Speed 400 review: Bharatiya-British brilliance
Motoring World – Triumph Speed 400 Review: Instant Classic
autoX – Triumph Speed 400 Review: It’s a Triumph For All!
CarBike – Triumph Speed 400 Review: Hamara Triumph!
Times of India – Triumph Speed 400 First Ride Review: Nailing the budget segment
TimesNowNews – Triumph Speed 400: First Ride Review – Killer Pricing But Performance?
Og nedenfor et par eksempler på videoer delt af indiske medier.
Det fremgår vist størst mulighed klarhed, at de indiske motorcykeljournalister er ret begejstrede for den nye Triumph Speed 400, hvor skribenten fra autoX runder sin artikel af med bemærkningen: “Well, just go buy it! That’s what I am going to do – put my money where my mouth is!”
Vi glæder os først og fremmest til selv at se både de nye Speed 400 og Scrambler 400 X, og selvfølgelig også til at teste modellerne.
Og så bliver det ret spændende, om nyhederne fra Triumph går hen og bliver lige så populære i resten af verden, som de beviseligt er i Indien.
Hvad tror du?