Undersøgelse: Kørsel på MC mellem rækkerne er sikker
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Undersøgelse: Kørsel mellem rækkerne er sikker

Berkeley univeristetet i Californien kommer med konklusionen at kørsel mellem rækkerne på motorcykel er sikker
10/08-2015 kl. 16:30
Anslået læsetid: 1 Minutter

En stor undersøgelse af Berkeley univeristetet i Californien konkluderer i forbindelse med mulig legalisering af motorcykel-kørsel mellem rækker i den amerikanske stat, at dette kan gøres sikkert. Faktisk mere sikkert end hvis kørsel mellem rækker ikke foretages.

Undersøgelsen involverer over 6.000 kollisionsuheld mellem motorcykler og biler, hvoraf de 1.000 involverer kørsel mellem rækker af biler fra juni 2012 til august 2013. Konklusionen er at motorcyklister der kører mellem rækkerne, er udsat for mindre risiko for store uheld og skader end motorcyklister der ikke kører mellem rækkerne. Lanesplitting hedder fænomenet i USA.

En af de vigtigste faktorer for at “Lanesplitting” kan gøres sikkert, er at bilerne i rækkerne højst passeres med 80 km/t, og at hastigheden er maksimalt 25 km/t hurtigere end den hastighed bilerne bevæger sig med, ifølge professor Thomas Rice fra Safe Transportation Research and Education Center.

At “Lanesplitting” er mere sikkert ifølge undersøgelsen, er at “Lanesplitters” oftere bruger godt sikkerhedsudstyr, er sjældnere påvirkede under kørsel og kører med mindre hastighed end ikke “Lanesplitters”. “Lanesplitters” er tilsyneladende mere beviste om trafikkens farer en dem der ikke kører mellem rækkerne.

Spændende amerikansk læsning.

Teksten kan læses i LA Times her.

MagaCin takker Steffen Hagemann for tippet.

Del med en ven

0 personer snakker om “Undersøgelse: Kørsel mellem rækkerne er sikker

  1. naaaj hvor kunne jeg godt tænke mig at det var lovligt I DK. Jeg kører ind til KBH centrum på MC hver dag og det sparer en del tid og med undtagelse af vejene helt inde I centrum, er der plads nok imellem rækkerne til at gøre det sikkert.
    Hvis det blev legaliseret ville bilisterne også oftere se lanesplitters og måske give lidt mere plads (de fornuftige af dem I hvert fald).

    Ved I iøvrigt hvilke lande I Europa det er lovligt I? Er det kun I DK det er ulovligt eller har andre fulgt vores dårlige eksempel?

  2. Lane-splitting er ikke lovligt i de fleste lande (nord-europa i hvert fald). Men det er almindelig praktiseret / tolereret flere steder bl.a. Tyskland hvor det pt. debateres om det skal tillades.

    Jeg synes maks 25km/t hastighedsforskel lyder fornuftigt, men synes det er for risikabelt hvis man kører 80km/t. Jeg kan selv finde på at gøre det, men kun på stilleholdende eller meget langsomt rullende trafik uden risiko for vognbaneskift osv.

  3. Hvis det gøres "rigtigt" kan det faktisk gøres lovligt: http://www.magacin.dk/motorcykler/endelig-fik-vi-svaret/ar2175/ (også bragt af FDM). Problemet er bare at det ikke er alment kendt, så nogle bilister bliver forargede over det.. Men gøres det rigtigt, kan du lane-splitte eller "filter" lovligt.

    TLDR: Bliv i samme vognbane og så kun på venstre side af bilerne i den vognbane. Hvis du "skifter" ind i den anden vognbane, og altså kører højre om bilerne i den bane, så er det en inder-haling, og ulovligt.
    Dog, hvis bilerne holder stille, bliver de af motorcyklister set som parkerede – og parkerede biler må du i teorien passere som du vil, så dem kan du hverken over- eller inder-hale ulovligt.

  4. Det praktiseres I grækenland og så offensivt, at man som billist får et dyt hvis man blokerer for en mc eller andet to-hjulet transport. Efter min viden er det lovligt – det bliver ihvert fald ikke forfulgt af politiet er min erfaring. Ang lane-split så har jeg fået oplyst af politiet at en mc på overhale venstre om i den yderste ´vejbane, når blot man ikke overskrider sin bane. Desværrre er der aldrig plads der, da billister er bange for at komme for tæt på de øvrige billister – hvilker fører til der er plads mellem billerne, hvor man ikke må være som mc. Som med så meget andet her I livet så er den almindelige sunde fornuft altid en god ting at medbringe også hvis man vil passere mellem biler – jeg har overlevet I ´godt 60 og utallige forsøg på at tage live at mig – men jeg har 7-9-13 aldrig oplevet at disse situationer skete I forbindelse med lane-splitting, snarere når der var få biler på vejen. Forskning peger på at vi bliver mere mere opmærksomme når der er mere trafik og omvendt.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start