Vælg selv motorlyd på din Emula
Midt i Juni måned kunne du her på MagaCin både læse om og se video med den italienske elektrisk drevne motorcykel Emula: El-motorcyklen med motorlyd.
Mange motorcyklister fravælger på forhånd elektriske motorcykler, ikke blot på grund af begrænset rækkevidde, men også fordi de simpelthen lyder forkert… eller man burde måske sige, fordi de ikke lyder af en skid.
Men den hurdle har techfirmaet en løsning på, for Emula kan nemlig lyde som en ‘rigtig’ motorcykel, hvor du i artiklen fra Juni måned kunne læse, at der kunne vælges mellem motorlyden fra en 250cc totaktsmotor, en 800c twin eller en 600cc firecylindret rækkemotor.
Både godt og skidt
Det er da lidt smart fundet på, for mange af os elsker lyden af motor, men på den anden side må vi også konstatere, at intolerance overfor støjende motorcykler er et varmt emne i Europa.
Det har medført både begrænsninger og deciderede forbud mod kørsel på motorcykel flere steder i Europa, samt modreaktioner fra motorcyklister der protesterer mod de drastiske tiltag.
Emula kan larme uden at genere omgivelserne
Men det fikse ved Emula er ikke blot, at motorlyden angiveligt kan kombineres med reaktioner fra motorcyklen, som svarer til den valgte motortype, også når der bruges kobling og gearpedal.
For motorlyden kan nemlig også sendes direkte til styrthjelmens intercom, så det kun er føreren der får glæde af motorlyden, og omgivelserne får den ønskede fred og ro.
Nul emission, ingen ‘støjforurening, men lydbilledet som traditionelt er en del af førerens køreoplevelse bevares.
Og så behøver man ikke skifte udstødning til en banedag.
Hvornår får vi den at se?
Den italienske tech-virksomhed har tilsyneladende ikke ligget på den lade side, siden den seneste artikel vi bragte om Emula.
For nu har 2electron nemlig delt en video på YouTube under titlen Emula on Track: World Premiere Teaser, hvor vi både ser og hører nyskabelsen blive fyret af på bane i en kort video.
Vælg din egen motorlyd
Det fremgår af videoens beskrivelse, at dette er den første appetitvækker, hvor vi ser lidt mere til McFly systemet. En teknologi der ifølge beskrivelsen troværdigt reproducerer ydelse, lyd og vibrationer fra et uendeligt antal traditionelle forbrændingsmotorer i ethvert tænkeligt elektrisk drevet køretøj.
I teksten under videoen på YouTube kan du også læse, at McFly teknologien endvidere tilbyder features der reproducerer elementer som motorbremse, antallet af gear, den valgte motors moment, antal hestekræfter, vibrationer samt både motorens mekaniske lyde og tonerne fra udstødningen.
Måske spændende for nogle, om der på et tidspunkt bliver mulighed for at uploade sin egen personlige motorlyd fra en ældre fiskekutter med en-cylindret Hundested dieselmotor, eller måske motorlyden fra en F16 jager.
En spiloplevelse??
Det ER altså noget helt andet, at færdes på en motorcykel i virkelighedens verden, end det er at sidde foran skærmen og styre en MotoGP racer med joystick.
Men en af de features der tilbydes på Emula, er en slags videospil-agtig feature, hvor føreren selv kan vælge hvor virkelighedstro køreoplevelsen skal være. For der er nemlig også mulighed for at vælge mellem de fire modes Beginner, Arcade, Easy og Real.
Det er en feature producenten kalder Easy Emulation.
Vi får mere at vide i efteråret
Motorcyklismen bevæger sig med Emula stille og roligt ind i en ny og noget anderledes tidsalder, men de mange spørgsmål nogle sandsynligvis brænder inde med, skal vi heldigvis ikke vente så forfærdeligt længe på at få besvaret.
For i teksten til YouTube videoen du så tidligere i artiklen kan vi nemlig også læse, at producenten i det kommende efterår vil publicere flere detaljer samt specifikt teknisk indhold om McFly teknologien i en officiel video, hvor vi også får en komplet demonstration af Emula på bane.
Den glæder vi os til at se, og vi holder dig naturligvis opdateret straks der er nyt i sagen.