Verdens første motorcykelsimulator
Fly- og bilsimulatorer har været tilgængelige i mange år. Anderledes forholder det sig med motorcykelsimulatorer – da det i sagens natur er indviklet at udvikle.
I en bilsimulator er det, groft sagt, nok med et rat, pedaler og en skærm. Men for at en motorcykelsimulator kan være realistisk, skal føreren kunne påvirke motorcyklen på flere måder. Eksempelvis skal han/hun kunne svinge, ved at læne sig til den ene side, dreje styret eller kontrastyre. Alle disse bevægelser skal registreres af sensorer, efterbandles af en computer, og bruges til output i forhold til selve motorcykelsimulatorens bevægelser, samt 3D grafik til førerens Virtual reality display. Det kræver meget computerkraft og grundig kodning.
Ikke mærkeligt, at det har taget tid at udvikle. Men nu Cruden lavet den første brugbare simulator til MC-producenter, universiteter, racer-teams og sikkerhedsorganisationer.
Men når teknologien bliver billigere, kan det måske blive legetøj for vinterdeprimerede motorcyklister i Skandinavien.