Verdens første radar-mc: Multistrada V4 i produktion
Ducati har netop sat skub i samlebåndet til en yderst spændende model, som ifølge dem selv er et vendepunkt for den Bologna-baserede virksomhed.
Fjerde generation af Multistrada er bygget op omkring en nyudviklet, let og kompakt V4 motor, som er designet for at imødekomme de behov man forventer ved “adventouring”, uden at gå på kompromis med “feeling” og sportslighed.
Ifølge producenten har redesignet af motoren gjort det muligt, at opnå rekordstore vedligeholdelsesintervaller i en 2-hjulet verden.
Hvor langt man kan køre mellem service har Ducati endnu ikke oplyst, men lover i en pressemeddelelse, at ydeligere detaljer bliver offentliggjort d. 15. oktober.
Den helt store nyhed på Multistrada V4 er brugen af radarteknologi, som anvendes foran, men også bagpå, og producenten lover at disse systemer vil være revolutionerende for forbrugeren.
Radarer er avancerede hjælpesystemer, der kan understøtte og gøre kørslen mere behagelig, takket være evnen til at rekonstruere virkeligheden omkring motorcyklen, og samtidig gør det muligt, at implementere funktioner som adaptiv fartpilot.
En funktion som – udover at bidrage til komforten – også spiller en rolle for sikkerheden.
Ducatis interesse for denne type systemer går tilbage til 2016, hvor virksomheden samarbejdede med Department of Electronics, Information og Bioengineering ved Politecnico di Milano, for at eksperimentere med denne type systemer.
Hver radar på Multistrada V4 fylder hvad der svarer til et moderne actionkamera; de præcise dimensioner er 70 x 60 x 28 mm, og med en vægt på kun 190 gram, er de integreret perfekt i cyklen.
Radaren placeret foran køretøjet giver informationer til den adaptive fartpilot, som ved hjælp af kontrolleret nedbremsning og automatisk acceleration, selv justerer afstanden til forankørende i forhold til en forudinstillet afstand.
Systemet er funktionsdygtigt når man bevæger sig med mellem 30 og 160 km/t.
Systemet er udviklet så det passer til dynamikken og ergonomien på et tohjulet køretøj; navnlig er systemets indvirken på deceleration og acceleration begrænset for at sikre, at føreren kan opretholde konstant kontrol over køretøjet i enhver situation.
Idéen med radaren som er placeret længst bagude er, at registrere køretøjer der er placeret i den blinde vinkel; altså det område bag føreren som ikke er synligt i sidespejlene.
BSD-systemet (Blind Spot Detection) giver også udslag hvis køretøjer nærmer sig bagfra med høj hastighed.