Verdens første V8 – på el
Svingegenskaberne har ikke haft første prioritet i designet af Hera, den nye konceptmotorcykel fra Curtiss. Det har til gengæld komfort og, som vanligt, design. Og designet deler vandene, hvor de fleste nok er tilbøjelige til at tage nej-hatten på.
Curtiss Motorcycles, jeps, det er dem som tidligere hed Confederate, har designmæssigt altid været meget fascineret af store motorer. Det har ikke ændret sig her – eller i hvert fald har Curtiss lidt svært ved at slippe formgivningen, som store forbrændingsmotorer giver.
Hera hedder modellen, opkaldt efter den græske gud Zeus' kone. Og Curtiss' præsenterede tidligere en model ved navn Zeus, så det er altså en kvindelig motorcykel, må vi forstå.
Men hvordan i alverden er det en V8'er, spørger du nok? Hera har en arkitektur, hvor batteriet er formgivet, så det ligner otte cylindere. Hera er altså ikke så veludstyret, at hun har hele otte individuelle batterier. Og elmotoren er en E-Twin, hvilket i praksis er to elmotorer.
Og hvorfor så lige V8? Curtiss vil hædre Glenn Curtiss, som virksomheden er navngivet efter, med hans verdensrekord fra 1907, hvor han opnåede en fart på 219,8 km/t på Ormond Beach i Florida. Det gav ham titlen som “Fastest Man on Earth”.