Vil Kawasaki producere egen Tesi H2?
Kawasaki og Bimota sprang bomben ved EICMA i Milano sidste år, da de afslørede første resultate af det nyfødte samarbejde. Motorcyklen hvis udseende skaber stor debat verden over, forventes at ramme forhandlernes udstillingslokaler i løbet af i år, og markerer herved Bimota’s officielle tilbagevenden i motorcykelbranchen.
Den lille italienske virksomhed blev i 1973 grundlagt af tre gutter ved navn Valerio Bianchi, Giuseppe Morri og Massimo Tamburini i byen Rimini, og virksomhedens navn udspringer af de to første bogstaver i hver af de tre efternavne; Bianchi Morri Tamburini.
Bimota er kendt for flere ting ved de motorcykler de har udviklet gennem tiden, men især én ting har mange bidt mærke i over årene… Den frontmonterede svinger.
Men noget tyder nu på at Bimota har inspireret deres nyeste samarbejdspartner, til selv at forsøge sig med et forgaffelløst design.
Patenttegninger som blev offentliggjort i starten af februar peger i retning af, at Kawasaki leger med tanken om et nyt stel, hvorpå der ifølge tegningen er monteret svinggaffel forrest på konstruktionen.
På trods af at Bimota – som samarbejder med Kawasaki – allerede har udviklet et design, lader det altså til at Kawasaki har besluttet selv at finde en løsning, på de udfordringer der følger med den kreative tankegang.
På patenttegningen kan vi se – ved 25, 26 og 27 – hvordan svinggaflen er monteret på stellet med nogle beslag som kan bevæge sig vertikalt, og tankegangen bag konstruktionen er meget lig Bimota’s, men Kawasaki forklarer i patentdokumentet hvordan deres løsning skulle nedsætte produktionsomkostningerne.
“In manufacturing of straddle vehicles, main frame members need to be prepared depending on the vehicle characteristics such as the maneuverability, riding posture, and vehicle body shape. This makes it difficult to reduce the manufacturing cost. It is therefore an object of the present invention to provide a front arm-equipped straddle vehicle that allows easy reduction in manufacturing cost.”
Patentdokumentet fortæller såvel som tegningen ikke noget om hvilken motor der kunne ligge i stellet, men kun hvor motoren skal placeres. Så vi ved ganske enkelt ikke om Kawasaki har planer om at benytte designet i en kommende grøn model, om planen faktisk er at anvende systemet på Tesi H2 for at holde omkostningerne nede, eller om hele molevitten ender med at ryge over i bunken med ”glemte” designs. Uanset resultatet er det super spændende at få et indblik i producenternes kreative process.