Vilddyret i nyeste udgave
Kawasaki ZX10R anno 2016 - Vilddyret forbedres
Bliver den nye Kawasaki ZX10R den vildeste og hurtigste superbike på fremtidens racerbaner? Det kan kun tiden vise. Det er dog 100% sikkert at ZX10R anno 2016 har alle forudsætningerne for at lammetæve konkurrenterne.
Den nuværende Kawasaki ZX10R er ultra skarp på en racerbane. MagaCin var med til verdenspræsentationen af den nuværende vilde Kawasaki ZX10R, og vi elskede den. Den føles lille, motoren er en ægte screamer, der kun yder det bedste når den prygles, og elektronikken er fantastisk. Lige vores opskrift på en vild racer.
Nu har de to VM drenge, Sykes og Rea (Verdensmesteren i Superbike på netop Kawasaki ZX10R), brugt en stor mængde energi på at forbedre den allerede fine racer, så vi mere dødelige kan få glæde af de fine egenskaber der findes i VM knægtenes racere.
Motoren er den samme, men en del materialer er udskiftet til finere og lettere metaller. Dette giver ifølge Kawasaki en hurtigere motorrespons. Huh, som om den tidligere version ikke var vild nok! Også indsugningsvejen er forbedret, med 25% større luftfilter og mere direkte indsugningskanaler. Dette bliver noget af en vild gadedreng. Motorydelsen opgives nu til 207 hk, hvilket gør ZX10R 2016 til den stærkeste superbike.
Noget vi manglede på nuværende ZX10R var quick-shift. Det bliver nu standard på ZX10R, og sammen med en lettere kobling samt en gearkasse med meget lidt forskel gearene imellem, vil den nye ZX10R med garanti blive en maskine hvor det korrekte gear til kanonkuglefart ud af hjørnerne, altid er en mulighed.
Elektronikken på den nuværende ZX10R var imponerende. Det stopper åbenbart ikke Kawasaki, for nyheden er udstyret med nyeste Bosch system, den kan kodes til ting som power-slides ud af sving, Bosch påstår selv at med dette system er det umuligt at gasse motorcyklen væk under sig i sving. Hvis dette holder, så tør vi godt spå ZX10R en tid blandt de absolutte konger på racerbanerne.
Affjedringen er nu komplet Showa, og bremserne det fineste fra Brembo. Kawasaki mener big racing business.
Vægten lander på 206 kg når ZX10R er køreklar og fuldtanket. De 207 hk kommer på let arbejde, med mindre piloten har meget travlt med at nå de +300 km/t.
Nyd billeder og video af dette vidunder, mens vi drømmer om at pine vildbassen gennem nogle sving ved vanvittige hastigheder.