Vilde stumper til 790/890 Adventure - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Vilde stumper til 790/890 Adventure

Dele fra Rade Garage forvandler KTM maskiner
06/03-2022 kl. 06:06
Anslået læsetid: 6 Minutter

Før jul bragte vi artiklen om et rigtigt Winther projekt, hvor du kunne læse om, hvordan Jens Winther i Roskilde, tryllede den sidste KTM 790 Adventure i butikken om fra en standardmaskine, til noget som så mere offroad kapabel ud a la racer replikaerne fra Mattighofen.

Forandringen blev opnået ved hive nogle “unødvendige” dele af og erstatte dem med andre. Blandt andet blev den så karakteristiske insekt-agtige forlygte og instrumenthuset, erstattet med et såkaldt rallytårn fra Rade Garage, udført i en blanding af kevlar og kulfiber.
Det samlede resultat af ombygningen blev særdeles vellykket, men i kommentarsporet til artiklen mente en bruger dog, at projektet skulle have haft mere gas.
Hvis du er enig med vedkommende – så er Rade Garage klar til at hjælpe dig på vej.

Den skal have mere gas

Komplet transformation
Det tjekkiske firma har mere end blot et rallytårn og nogle vilde LED lygter til at forvandle din 790 eller 890 Adventure til noget som dine offroad-venner ikke har. Blandt stumperne du kan skrue på din østrigske eventyrmaskine, er nye tanke, der ligesom de originalt monterede, er af saddeltaske typen.
Erstatningen er dog hele 12 centimeter smallere end en standardtankene, så der er bedre plads til bevæge dig rundt, når du står i fodhvilerne.
Hertil flyttes tyngdepunktet, hvilket ellers er bemærkelsesværdigt lavt på både 790 Adenture og 890 Adventure, længere ned, og det er en fordel når hårdt terræn skal erobres.

Rade Garage tanken gør maskinen smallere

Integreret i de nye tanke er også styrtbeskyttelse, så du ikke behøver at montere en masse bøjede vandrør, til at forhindre din maskine i at blive skrammet, skulle du komme til at kaste lidt rundt med den i skovbunden.
Indbygget i tanksystemet fra Rade Garage er også et lille opbevaringsrum, endda med USB-port – lidt a la hvad du finder på eksempelvis 1290 Super Adventure.

Erstatningstankene er tre kilo lettere end dem som KTM leverer, men de kan kun indeholde 17 liter mod 20 i standard trim, og det bringer os videre til den næste stump du kan erhverve dig fra Rade Garage.
For synes du det reducerede indhold af tanken er et problem, vil Rade Garage gerne sælge dig ekstratanke, der monteres bagerst på maskinen i stedet for de originale plastpaneler.

Ifølge producenten fylder tankene ikke mere end de fabriksmonterede plastdele, så der er plads til hvilken som helst udstødning og lige det taskesæt du kunne tænke dig, ligesom du ej heller selv skulle komme i karambolage med de ekstra tanke.
Kapaciteten bliver med de ekstra tanke øget med fem liter, og du skal ikke bekymre dig om en ekstra brændstofpumpe der går i stykker, da tankene tømmes ved hjælp af den gode gammeldags tyngdekraft.

Ekstratankene fylder ikke mere end de originale paneler

Det er også muligt at allokere højre tank til benzin, og den venstre til vand – praktisk hvis er på langtur, og skal bruge vand til håndvask, madlavning, opvask eller ligende.

Ofte kan små detaljer gøre en forskel, og de to sidste dele vi skal omkring, fylder ikke meget rent fysisk, men kan have en stor betydning for din køreoplevelse.
Rade Garage tilbyder nemlig også gear- og bremsepedaler til 790/890 Adventure. Begge er fremstillet i kraftig CNC-fræset aluminium, og skulle kunne holde til flere tæsk, hvis du skulle komme til at smide din østrigske eventyrmaskine ned på siden.

Lækre alu-stumper

Gearpedalen er designet, så den giver efter i stedet for blot at knække. Hvad federe er, at den kan højdejusteres uden brug af værktøj – mega praktisk, hvis du kører med forskellige slags støvler, eller hvis du går fra skulle stå meget op, til at skulle sidde meget ned.

Bremsepedalen tager også hensyn til dette, dog uden at der behøver at blive justeret på den. Pedalen er nemlig fremstillet så den har to trin, således at den er let at fange, uanset om du står op eller sidder ned, ligesom Altrider DualControl som vi testede for et par år siden.

Intet er gratis
Som bekendt er intet her i livet gratis, og Rade Garage forærer da heller ikke deres stumper væk.
Vil du montere et rallytårn med mere, skal den tjekkiske producent bede om 1.149 euro fra din pengepung, og skal din 790/890 begaves med de seje rallytanke, må du befri sparegrisen for yderligere 1.889 euro.

790’er fuld Rade Garage ornat

Vil du have forøget din rækkevidde med de ekstra tanke, der også fungerer med den originale KTM tank, skal du finde 349 euro frem, hvor gear- og bremsepedal koster 245 euro.

Samlet bliver det til intet mindre 3.672 euro, eller hvad i dagens kurs svarer til 27.320 gode danske kroner plus fragt. Heldigvis bliver delene fremstillet i Tjekkiet, så du skal ikke bekymre dig om told og afgifter, da Tjekkiet ligesom Danmark er med i EU.

Forskellen er tydelig

Om små 30 af de lange er værd at kaste efter din 790/890 må du vurdere, men der ingen tvivl om, at både udseende, og ganske givet også funktionaliteten, får et skub i en mere offroadorienteret retning.
Om det er nok til at tilfredsstille Steffan der tilkendegav sin mening i kommentarsporet til “Et rigtigt Winther projekt” ved vi ikke, men han og alle andre skal være en velkomne til melde ind herunder, og sige hvad I tænker om stumperne fra Rade Garage.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start