Vildeste Gixer ever
Suzuki GSX-R1000 2017 går efter de andre superbikes
Suzuki viste på Eicma deres fremtidige superbike, Suzuki GSX-R 1000 anno 2017. Ja 2017, da den nye GSX-R 1000 først kommer i produktion ultimo 2016.
Suzuki går målrettet efter toppen. De opgivede 200 hk er der ikke noget specielt over, da alle andre af tidens superbikes også præsterer omkring de 200 hk. Mere seriøst er valget af affjedring og tilføjelse af elektroniske hjælpemidler.
GSX-R 1000 anno 2017 bliver udstyret med de fineste affjedrings-komponenter fra Showa. Alene disse Showa-komponenter koster store summer, hvilket ikke lover godt for salgsprisen, med mindre Suzuki for alvor har tryllet omkring Showa samarbejdet.
Også de vilde elektroniske hjælpemidler som kendes fra Moto GP bringer Suzuki ind i gademaskinen GSX-R 1000 anno 2017. Drive mode hvor forskellige motor-karakteristika kan vælges som f.eks. rain, road og race. Launch-Control så alle lyskryds-duellerne kan vindes uden det hele ender i baghjulskørsel. Traction-Control der kan justeres i 10 niveauer, så GSX-R 1000 kan accelerere maksimalt ud af alle sving, uden piloten ender på hospitalet. Og Quick-Shift der kan skifte både op og ned uden brug af kobling. Altså den store fine samlede elektronik-pakke bliver den del af GSX-R 1000 anno 2017.
Suzuki udtaler deres eneste mål med Suzuki GSX-R 1000 anno 2017 er igen at blive kongen af sport. Om dette lykkedes afhænger alene af vægt kontra effekt samt kørbarhed. Så om Suzuki kan opfylde deres mål ved vi først når vi kender endelig vægt og køreegenskaber, men umiddelbart ser Suzuki GSX-R 1000 anno 2017 lovende ud.