Vildeste grønne raket
Vildeste grønne raket
Kawasaki fremviste stolt deres nyeste aftapning af ZX10R ved Intermot i Køln. Holder data og opgivelser har den vildeste superbike gademotorcykel set dagens lys.
Kawasaki opgiver 209,9hk med fuld RAM-AIR. 199,9hk er den mere konventionelle opgivelse. Det er så megen kraft at alle med lidt fornuft ved denne raket bliver ond.
Heldigvis går Kawasaki også sikkerhedsvejen, eksakt som BMW gjorde det med deres S1000RR. ZX10R kan købes med både ABS og traction-control. Så mange kræfter kræver hjælp, hvis det hele ikke skal ende i vanvid på landevejen.
Defacto-standarden for vilde sportsmaskiner, som radialt-monterede bremsere, styrdæmper og slipper-kobling er naturligvis også standard på ZX10R. Men Kawasaki går meget længere med fuldt justerbare fodhvilere, Moto GP informationsdisplay, vandret bagdæmper og det bedste, en Showa big-piston forgaffel.
Showa big-piston forgaffel har vi tidligere prøvet på den nuværende ZX6R, og det giver en fornemmelse med forenden som få andre motorcykler tilbyder. Sidst vi prøvede, kom den tidligere Moto GP stjerne, Jeremy Mc Williams springende med kæmpe smil, og udtrykte: Er den forgaffel ikke fantastisk. Og, jo den er god, kunne vi kun give ham ret i.
At den nye Kawasaki på papiret er den stærkeste, er imponerende, men den er også lettest. Kun 198 kg. fuldtanket uden ABS, og 201 kg med ABS. Det er 3 kg lettere en tidens bedste, BMW S1000RR.
Pris kender vi ikke endnu. For sådanne ikoner betyder prisen mindre, da nogle bare må have det vildeste, uanset hvad det koster. BMW S1000RR koster 300.000 kr. og Aprilia RSV4R koster 240.000 kr. Vi gætter på ZX10R lander nogenlunde midt mellem de to.
ZX10R bliver testet første gang af klodens journalister i Qatar på Losail banen, medio november. Efter denne dato ved vi så hvordan dette fartmonster kører. Der er nemlig stor sandsynlighed for MagaCin deltager. Vi er begyndt at pudse vores visir og fedte vores læder, for vi glæder os til denne over-raket.
Se Kawasakis presenta-video: