Vinter-opbevaring - Ikke yderligere sæson-forkortning
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Vinter-opbevaring er helt skørt

Vores danske sæson behøver ikke yderligere forkortning
09/10-2014 kl. 17:30
Anslået læsetid: 1 Minutter

Når kalenderen nærmer sig første marts, står vi motorcyklister på nakken af hinanden hos de danske forhandlere, for at hente vores motorcykler. Nu starter sæsonen, og motorcyklerne skal ud og køre. Jo før de kommer ud og jo mere de kører i sæsonstarten, des bedre.

Første marts er middel-temperaturen i Danmark ca. 1 grad. Ikke just det mest komfortable vejr til motorcykelkørsel. Men det betyder åbenbart mindre for de danske motorcyklister. De mest kuldskære venter helt til første april med afhentning. I starten af april er middel-temperaturen ca. 4 grader i Danmark.

Når Danmark nærmer sig efteråret, starter samtalerne motorcyklister iblandt. Nu skal vi til at tænke på vinteropbevaring. Meget mystisk, da middel-temperaturen i Danmark i starten af af oktober er 11 grader, og 7 grader i starten af november. Altså langt varmere, end tidspunktet hvor flertallet afhenter deres motorcykler.

Faktisk er middel-temperaturen i Danmark i december 2 grader. Præcis samme middeltemperatur som i marts. Alligevel mener mange marts er perfekt, men oktober, november og december er umulige til MC kørsel i Danmark. Og glem nedbør, da alle måneder i Danmark næsten er ens. I Danmark regner det mellem 7 og 9 dage om måneden året rundt. Og de skræmmende saltninger sker oftere i marts og april, end i oktober og november.

Hvis vi ikke kigger på kalender, men kun arbejder ud fra temperatur, er sæsonen altså lang endnu. Hvilket motorcykelforhandleren i Holstebro, KOK MC også påpegede i et tidligere blogindlæg her.

Kilde: yr.no

Del med en ven

0 personer snakker om “Vinter-opbevaring er helt skørt

  1. Vrøvl! November har normalt omk. 80 mm nedbør, hvor april har det halve!
    12 grader på en tør solrig forårsdag er bare bedre egnet/rarer og opleves varmere end 12 grader på en diset og fugtig efterårsdag.

  2. Var et ligende indlæg postet på et forum, ville forfatteren få prædikatet: Troll 🙂

  3. Det er også lidt noget pjat med alle diverse ritualer procedurer osv om vinteren.
    Jeg er sommetider blevet spurgt om hvad jeg så gør med motorcyklen om vinteren.
    Mit svar plejer at være ikke en skid.
    Jeg kører gerne når solen skinner og hvis der er saltet får den en skyller bagefter og lidt silikone på udsatte steder.
    Olieskift foregår når km intervallet er nået uanset årstid.

  4. Min MC står også klar året rundt, så man kan kører når vejret passer, og hvis man passer lidt på det med salten, så synes jeg ikke det er noget problem. Har gjort det i 6-7 år. Forsikring? Det er håndøre at få vinterforsikring på, i forhold til hvad man giver de resterende 9 måneder af året.

  5. Tommy altså! Det er vist ikke DMI`s hjemmeside du besøger mest. Efter deres klimanormal falder 2/3 af årets nedbør i andet halvår. Bortset fra det er jeg enig i dine synspunkter. Den eneste grund til at holde pause er glatføre.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start