Vitpilen 701: motorcyklen der bliver en klassiker
Der er altid en vis risiko ved at give den som spåkone – især når det drejer sig om teknik. Ikke desto mindre gør vi forsøget: Vitpilen 701, som blev præsenteret på EICMA 2017, kommer til at blive en klassiker. Ikke forstået som at det nødvendigvis bliver en supersællert, men fordi den bare er… anderledes. Designet er forfriskende simpelt og minimalistisk, i tid hvor det ellers mest er kantet eller tilbageskuende retro-design der er fremherskende. Spændende når nogen tør prøve noget nyt.
MagaCin har tidligere haft svært ved at få armene ned over Vitpilen og Svartpilen 401. At der nu er en option med en større motor gør kun købetrangen værre.
Basisteknologien stammer fra KTM 690 Duke og motoren er en encylindret 693cc med en ydelse på 75 hk. Heldigvis med slipper kobling, så baghjulet ikke hopper alt for meget.
Rørgitterstellet er fremstillet af krom molybdæn med stivhed og lethed for øje. Affjedring er fra WP og bremserne fra Brembo. ABS kan slås fra, når der skal køres bøllekørsel.
Den elektroniske indsprøjtning er styret af et Ride-by-wire system, hvor sensorer sender feedback til Engine Management systemet, der regulerer den aktuelle indsprøjtning. Så 701'erens komponenter er af den gode slags, så det bliver selvsagt ikke en billig motorcykel. Det er endnu uklart hvornår Vitpilen 701 kommer til Danmark.
Se specifikationer herunder:
Engine | |
Engine type | Single cylinder, 4-stroke |
Displacement | 693 cc |
Bore/stroke | 105/80 mm |
Power | 55 kW (75 hp) @ 8,500 rpm |
Torque | 72 Nm @ 6,750 rpm |
Compression ratio | 12,8:1 |
Starter/battery | Electric starter/12V 8.6Ah |
Transmission | 6 gears |
Fuel system | Keihin EFI (throttle body 50 mm) |
Control | 4 V/OHC with intake cam levers and exhaust rocker arm |
Lubrication | Pressure lubrication with 2 oil pumps |
Engine oil | Bel Ray, SAE 10W-50 |
Primary drive | 36:79 |
Final drive | 16/40 |
Cooling | Liquid cooling |
Clutch | APTCTM slipper clutch, hydraulically operated |
Engine management/ignition | Keihin EMS, double ignition |
Chassis | |
Frame | Chromium-Molybdenum-Steel trellis frame, powder coated |
Subframe | Aluminium |
Handlebar | Aluminium clip-on |
Front suspension | WP-USD Ø 43 mm |
Rear suspension | WP-Monoshock with linkage |
Suspension travel front/rear | 135 mm |
Front brake | Brembo four piston, radial mounted , brake disc Ø 320 mm |
Rear brake | Brembo single piston, floating caliper, brake disc Ø 240 mm |
ABS | Bosch 9M+ Two Channel |
Wheels front/rear | Cast aluminium wheels 3.50 x 17''; 5.00 x 17'' |
Tyres front/rear | Bridgestone Battlax 120/70 R 17; 160/60 R 17 |
Chain | X-Ring 5/8 x 1/4″ |
Silencer | Stainless steel primary and secondary silencer |
Steering head angle | 65° |
Triple clamp offset | 28 mm |
Trail | 109 mm |
Wheel base | 1434 +/- 15 mm |
Ground clearance | 140 mm |
Seat height | 830 mm |
Tank capacity (approx.) | 12.0 litres/2.5 litres reserve |
Weight (without fuel, approx) | 157 kg |