Yamaha patenterer “garagegear”
Nu har Yamaha forbarmet sig over motorcykelejere med forstrukne arme, som bøvler voldsomt med at parkere tunge motorcykler i garager, på gaden og særligt steder hvor underlaget har en hældning.
Kun de færreste motorcykler har bakgear, og parkeringsmanøvrer på begrænset plads med filen på koblingen kan være stressfremkaldende. I hvert fald nok til at Yamaha tænker der er et marked for at afhjælpe det.
For et nyt patent fra Yamaha viser en teknologi, som gør brug af en lille hjælpemotor til særlig langsomme manøvrer, som parkering. Men hjælpemotoren er ikke det særlige ved patentet: ved hvert håndtag på styret placeres sensorer, der registrerer, om der trækkes eller skubbes i det, når maskinen ellers står stille. Som man typisk gør, når man lige vil have motorcyklen til at holde rigtigt ved kantstenen, eller på plads i garagen.
Sensorerne ved hvert håndtag registrerer eksempelvis at der trækkes bagud, hvilket aktiverer hjælpemotoren til at aflaste chaufføren. Ligeledes med “fremadrettede” parkeringsmanøvrer. Meget intuitiv måde at gøre det på.
Funktionen virker kun ved meget lav hastighed, så teknologien ikke laver unoder, når man kontrastyrer.
Det var så den gode nyhed. Den dårlige nyhed er, at designtegningerne viser teknologien på Yamahas helt store Star Venture. Og den er ikke tilgængelig i Europa.