Yamaha patenterer sikkerhedssystem
Det japanske firma med stemmegaflerne har indsendt en patentansøgning på et nyt sikkerhedssystem, der minder meget om BMW eCall i den forstand, at begge anordninger benytter sig af små følere og bevægelsessensorer til at måle motorcyklens tilstand.
Hvis føreren bliver smidt af maskinen, kan systemet ringe til en tredjepart og alarmere om både ulykken samt hvor i verden motorcyklen præcis befinder sig, og herved kan hjælpen finde vej.
Systemet er faktisk så smart indrettet, at der også kan indkodes sekundære opkald; eksempelvis til en kæreste, et familiemedlem, en ven eller begge dele – det er smart.
Systemets styreenhed er placeret under førersædet
Udover at foretage nødopkald, tænder systemet automatisk for katastrofelys og lader hornet dytte i intervaller. Det er en god advarsel til andre trafikanter, men også en foranstaltning der kan gøre det lettere for redningspersonel at finde både motorcykel og fører, skulle ulykken ske i mere afsides terræn.
Patentansøgningen viser systemet på en mindre sportsmotorcykel, lidt i stil med YZF-R125 eller R3, og da ikke fylder ret meget, er det let at forestille sig det samme setup på større motorcykler i alle kategorier.
Vi ser fordelene ved systemet i terrænet
Der hvor systemet virkelig vil komme til sin ret, er på Yamaha’s adventure-motorcykler.
Som en ekstra tryghed under solokørsel i områder langt væk fra civilisationen, hvor frygten for at skulle ligge i flere timer før hjælpen kommer frem, er ganske realistisk, kan systemet give den fornødne ro til føreren.
Hvor indgribende systemet er, ved vi ikke helt endnu. Sensitiviteten er bestemt en afgørende faktor for hvordan det vil kunne anvendes i praksis. Under aktiv kørsel kan det jo ske, at man må ned og bide i græsset, også uden at komme til skade, og så vil både kæreste og myndigheder næppe ringes op hver gang.