Yamaha Ténéré – Rally Edition
Siden Yamaha sendte Ténéré 700 på gaden, har de haft stor succes med modellen. De har indtil videre langet mere end 8000 eksemplarer over disken af mellemklasse eventyreren til europæiske kunder, hvilket vi godt kan forstå, for motorcyklen kører forrygende. Sidste år havde MagaCin modellen til test, hvor vi fandt den voldsomt god.
I det spirende forår, fortalte vi her på sitet, at der angiveligt skulle være en en ny Ténéré 700 på vej – dog vidste vi på daværende tidspunkt ikke, om det blot var en særlig udstyrsversion, eller en mere hardcore udgave af maskinen.
Nu er vi blevet klogere, da Yamaha har lanceret Ténéré 700 Rally Edition. Klædt i en særlig blå og gul bemaling, draperet med det klassiske Yamaha speedblock mønster, sendes der en hilsen til Dakar-racerne fra ’83 og ’84 ført af Jean-Claude Olivier og Serge Bacou.
Ud over de flotte farver, er den nye Ténéré 700 Rally Edition udstyret med en række lækre komponenter, som offroad-entusiaster vil sætte pris på.
En bundplade fremstillet i fire millimeter tykt aluminium, yder ekstra god beskyttelse af motor og stel, og der er oven i købet gjort klar til montering af en lille værktøjskasse på bundpladen.
Til at beskytte køleren har Yamaha forsynet modellen med et kølergitter, ligeledes fremstillet i aluminium, så du ikke strander langt fra civilisationen, sat ud af spillet af en vildfaren sten eller spids gren. Også i alu-afdelingen, er Ténéré 700 Rally Edition udstyret med en laserskåret kædeskærm til at fuldeende looket.
Sadlen på Rally-udgaven er også anderledes – den er 20 mm højere end end den almindelige udgave, og resulterer i en sædehøjde på svimlende 895 mm. Sædet skulle give bedre mulighed for at skifte mellem siddende og stående førerposition, når du drøner rundt ude i terrænet.
Foran sædet har Yamaha klistret gummipaneler på tanken samt sidedækslerne, så det er nemmere at gribe fat om cyklen med benene, når man står oprejst i fodhvilerne.
På styret finder vi greb som også er unikke for Ténéré 700 Rally Edition. Ligesom fodhvilerne med markante takker sørger for fodfæste til dine støvler, sikrer de nye greb, at du har godt fat i maskinen, selvom den er sølet til i støv og mudder.
Endeligt er det også værd at bemærke, at Yamaha har udstyret den specielle version med udstødning fra Akrapovič, der i samspil med CP2-motorens 689 kubik, skulle udbasunere en dejlig dyb brummen.
Yamaha Ténéré Rally Edition kan blive din for 149.990 kr. – en kende mere end de 126.990 kr. du skal slippe for standardversionen. Dog skal det siges, at hvis du går på opdagelse i Yamahas ekstraudstyrskatalog, og ekviperer din maskine i standardtrim med det samme tilbehør som Rally Edition, kravler prisen hurtigt op til samme niveau som den blå og gule model.
Hvorfor Yamaha har søgt om en ny typegodkendelse, blot for at lancere en modellen med en anden farve og lækkert ekstraudstyr, giver ikke så meget mening. Vi kan krydse fingre for, at der kommer en mere hardcore version senere hen – en Ténéré 700 Rally Race måske?
Modellen forventes på lager hos de danske forhandlere i starten af juli 2020.