Kawasaki Z650 tænder ild i Naked klassen for 2017
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Z650 Raffineret og rå

Kawasaki Z650 tænder ild i Naked klassen for 2017
21/11-2016 kl. 12:00
Anslået læsetid: 4 Minutter

40 år efter at Kawasaki fik stor international opmærksomhed med deres mellemklasse og højtydende Z650, vender det ikoniske navn tilbage på med ny fortolkning af Z650. Adræt med et fornuftigt drejningsmoment, leveret af de 2 cylindre på 650'er motoren. Efterfølgeren til den meget populære ER-6n, skabt i en rørramme i letvægtsstål og med en letvægtsbagsvinger. Afslappet og sporty kørestil kombineret i et. Det en maskine der kombinerer pendler cykel med legetid efter arbejde.

Z650 leveres med assistent og slipper kobling, gearindikator. Nyheder som er oppe i tiden, men som er tiltag der hilses velkommen af undertegnede. 

Du behøver ikke være super rutineret for at eje Z650, samtidig er den ikke kedelig for den rutinerede. Den ligger på det jævne middel niveau. Z er et udtryk for bevægelsen i landskabet, det fortæller at Z650 spiser sving og elsker det. Mon ikke Z650 kan levere god udfordring til alle piloter. Ifølge Kawasaki er den 2 cylindrene motor er justeret til god speederrespons, velafbalanceret og med en god powerfølelse på en omdrejningsvillig motor. Til trods for den mapping, har Z650 fået en hæderlig benzinøkonomi, hvilket gør pendler ideen lidt mere fornuftig. Det lyder som en perfekt motor, der med de kræfter den har til rådighed, har fået det bedst mulig frem. Hvis det holder, er der ikke et øje tørt. 

Stellets lave vægt er en fordel, plus at flere andre komponenter også er letvægts. Det betyder at vægten samlet set er hold nede, så den samlede vægt er et stykke under de 200kg. 

Ifølge Kawasaki er Z650 letkørt blandt andet pga. vægten, men også pga. lav sædehøjde. Netop tumling af motorcyklen er vigtig, et stort skrummel er ikke altid lykken hvad enten der skal parkeres eller køres. Det er at foretrække at få vægten pænt ned, dels er den nemmere at ændre retning med, men vælter den, så kan der være håb for, at du kan rejse den op igen alene. 

Lidt til det sofistikerede, baglygten er LED, og synligt bagfra, ses et Z i lygtens lys – det er da lidt blæret. Så er dem bagved heller ikke i tvivl om at det er tale om en Z fra Kawa. Det er gejl at der kan leges med i det nye LED lys, så hvorfor ikke udnytte den mulighed. 

Instrumenteringen er også blevet mere moderne end for 40 år siden, hvilket nok ikke kommer bag på nogen. Moderne og indbydende, gearindikator, økonomi indikator, og informationer som det kan forventes af displayet i vores nutids computer verden. 

Uanset hvordan du ser Z650, så er naked basic. Uden ekstra plastik og gejl, er det udtrykket i sig selv, som er afgørende for hvad øjnene ser. Når det er sagt, kan der være forskellig opfattelse af ekstra plastik eller ej, naked er en rå stil. Der er gjort noget ud af detaljen på Z650. 

Rejsemaskine kan jo altid diskuteres, jeg har set alle mulige maskiner anvendt til formålet. Udstyrspakken til cyklen fejler da ikke noget. Sidestillingen er oprejst og dermed med fornuftig komfort.

Om  mangel på vindafskærmning ødelægger billedet, må være op til læseren selv at vurdere. Naked er en stil man kan elske eller hade. Nogen vil måske syntes at det er synd og skam, at retro navne ikke genfødes i retro look. Det kan der være en pointe i, egentlig er det vel også tidens trend at være ”retro”. 

Z650 har fine linjer, sådan jeg ser den. Det er ikke tilfældigt at der er arbejdet på at få lav vægt, det kunne lede tanken hen på en bred køber skare. Designet fejler vist heller ikke noget. Lækre linjer, der ser rå ud. Positive træk der gør den sej at eje. Om modellen så bliver en sællert må afgøres af pris og køreegenskaberne. 

Er man til plastik, så er Ninja 650 afgjort en mulighed, se artiklen her, det er bror til modellen med beklædning.

Alt i alt er det en motorcykel med stil og sjæl. Det er et fornuftigt genoptryk af Z650, værdigt og præsentabelt. Afgjort et godt bud fra Kawasaki. Det mest spændende er om Z650 kan levere køreglæde, og dermed blive et hit. Ikke mindst bliver prisen afgørende, når der skal konkurreres om kunderne.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start