2017 Zero, Zero SR, Zero DSR,
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Zero med gigantisk overarm

2017 version med 157Nm
CO
10/12-2016 kl. 11:30
Anslået læsetid: 3 Minutter

Skal vi køre på hårtørrer/håndmixer?? … kan man montere et stykke pap som rammer egerne på baghjulet så det lyder af lidt?? … den kræver vist en lang forlængerledning hvis vi skal til Spanien.

Ja, vittigheder og fordomsfulde kommentarer flød i en lind strøm da MagaCin's udsendte første gang stiftede bekendtskab med en moderne elektrisk motorcykel.

MagaCin har ved flere lejligheder prøvekørt forskellige modeller med batteri i stedet for benzintank.

Vi har ved selvsyn konstateret at der specielt i byerne findes et stigende antal el-motorcykler, hvor brugerne fravælger besøg på benzintanken, støj og røg, og prioriterer miljøvenlig kvik acceleration mellem de røde lys.

Fordomme skydes ned

Den fordomsfulde indstilling fik hurtigt ende hos MagaCin's testkørere, da motorcykler med elmotor byder på en række tankevækkende kvaliteter i forhold til “rigtige” motorcykler med forbrændingsmotor.

Specielt Zero's modeller har imponeret, hvor producenten har holdt konceptet enkelt så kraftoverføringen sker uden væsentligt effekt reducerende forbindelse mellem motor og baghjul.

Træerne vokser ikke ind i himlen, og producenterne kæmper stadig med en velkendt problemstilling. Begrænset rækkevidde og tiden der går med at lade batterierne op, er stadig el-køretøjernes ømme punkt.

Se MagaCin køre el-motorcykler HER.

Men særligt den kvikke acceleration imponerer, hvor el-motorens moment er direkte voldsomt helt fra bunden. MagaCin's udsendte har tidligere forsøgt sig med baghjulskørsel på regnvåde veje, men projektet måtte annulleres fordi momentet var så voldsomt, at baghjulet spandt så alle forsøg endte i skrå speedway lignende kørsel.

Vores erfaringer med Zero's motorcykler er ikke helt dugfriske, og nu er der slået takter an som vækker fornyet interesse.

2017 Zero

Zero motorcycles tilbyder i 2017 et revideret modelprogram, og listen af opgraderinger fører for vidt at beskrive her.

Listen omfatter eksempelvis fiksere opbevaring af ladekabel, ny IPM (Internal Permanent Magnet) og forskellige batteri konfigurationer for øget rækkevidde/effekt.

Og lige netop motorens øgede effekt fik ved nærlæsning af specifikationer MagaCin's udsendte til at rykke lidt længere frem på stolen.

Massivt moment

Kan du huske en af fortidens fede teenage drømme fra bilernes verden?

Undertegnede var med som tilsynsførende, da husstandens yngste knægt i sin tid købte sig en Ford Puma 1.7 Ti-VCT.

Den sejeste lille racer bil med en kvik motor, som udover et anstændigt antal hestekræfter leverede et moment på 157Nm.

BMW K1600, Ducati Diavel, KTM 1290 er eksempler på motorcykler som leverer et moment i omegnen af 130-140 Nm, og de fleste motorcyklister vil mene det er ganske fornemt.

Triumph Thunderbird 1700 leverer 156Nm fra den underskønne twin med massive stempler, og kan trække førerens arme ordentligt lange.

Du har garanteret allerede gættet hvor vi er på vej hen, så lad os bare komme til sagen.

2017 modellerne Zero SR til asfalterede veje, og den offroad orienterede Zero DSR får topeffektenspicet op med 3 hk så den lander på 70hk.

Åh, det er måske ikke så imponerende men hold nu fast.

Når du drejer håndtaget på en af disse nye modeller, så får du ikke mindre end 157Nm til at rive asfalten op med.

157Nm lyder sågu imponerende, og en overarm af den størrelse må alt andet lige betyde acceleration i topklasse, når momentet leveres helt fra kælderen og der ikke skal skiftes gear.

2017 Zero SR vejer 188kg hvor en opladning rækker til 261km, og ekstra batteripakke øger rækkevidden til 325km.

2017 Zero SR

2017 Zero DSR vejer 190kg hvor en opladning rækker til 237km, og ekstra batteripakke øger rækkevidden til 296km.

2017 Zero DSR

Søg lidt på nettet efter yderligere oplysninger om 2017 modellerne fra Zero, kontakt din forhandler for uddybende information, eller hiv dig selv og kammeraterne op af stolen og besøg motorcykel udstillingen i Lokomotivværkstedet i København d. 25.-26. februar 2017.

Læs mere om motorcykeludstillingen HER.

Del med en ven

0 personer snakker om “Zero med gigantisk overarm

  1. Jeg synes at hele debatten omkring el køretøjernes 'voldsomme' moment er lidt unuanceret og mangelfuld.
    Da konstruktionerne af el- og benzinmotorcykler er meget forskellige, kan man ikke rigtigt sammenligne motor momentet direkte. Det er jo ikke de moment der mærkes – det er derimod momentet på baghjulet der mærkes. Derfor bør dette sammenlignes, og gør man dette blegner 'super momentet' lidt.
    Sammenlignes Zero DSR'en med mit gamle hakkebræt af en Fireblade fra '95, vil det altså se således ud:

    Zeroen leverer 157 Nm på rotoren, herefter er der i bæltet til baghjulet en udveksling på 4,5 (90T/20T), ergo ender momentet leveret til baghjulet på 157 * 4,5 = 706,5 Nm

    Kører Firebladen i 1. gear, vil den totale udveksling se således ud.
    Primær udveksling: 1,5208
    1. gears udveksling: 36/13
    Sekundær udveksling: 43/16
    Total udveksling: 1,5208 * (36/13) * (43/16) = 11,3.

    Hvor meget moment skal Firebladen så levere på krumtappen, for at levere lige så meget moment på baghjulet, som Zeroen?
    706,5/11,3 = 62,4 Nm.
    Hvilket den gør allerede før den når 3.000 omdr./min., eller allerede inden den når 30 km/t. (Så med mindre man triller rundt i tæt trafik i indre by, vil Zoeroen altså levere et lavere moment)
    De motorcykler der her i artiklen sammenlignes med har et langt højere moment end Firebladen, og eksempelvis KTM'en har endda en kortere udveksling, samtidig med at den allerede ved 2.500 omdr./min. levere i omegnen af 90 Nm på krumtappen.

    Så hvor voldsomt er elmotorcyklernes moment? Mon ikke bare det bare det fordi det er så uvant en måde den levere effekten på, at momentet føles så voldsomt?

  2. Beregningen er selvfølgelig forudsat, at de kører baghjul, der har samme radius. Men her må forskellen siges at være negligerbar
    DSR'en har en baghjuls radius der er 1,5 % større (giver den mindre kraft til jorden) mens SR'en har en baghjuls radius der er 0,3 % mindre end Firebladens (hvilket vil hæve kraften leveret til jorden)

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start