Classic Race Aarhus: Historisk racermotorcykel genopstår
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Historisk dansk racermotorcykel genopstår i Aarhus

Tressernes topkører Dan Jeppesen bliver forenet med sin Puch-racer
17/04-2012 kl. 18:30
Anslået læsetid: 2 Minutter

Classic Race Aarhus er ikke kun for klassiske biler. Det er også en fest for de historiske motorcykler og knallerter, og når årets udgave af løbet omkring Mindeparken i Aarhus køres den 22.-24. juni, kommer det tohjulede felt til at tælle en maskine med en unik, dansk racerhistorie.

Tilbage i sidste halvdel af tresserne var Dan Jeppesen en af Danmarks bedste Road Racing-kørere, og bogtrykkeren fra Nørrebro var i en årrække nærmest uovervindelig på en 50 kubik racerknallert. Den var specialbygget omkring en Puch-motor, og netop den racerknallert genopstår til Classic Race Aarhus, hvor Dan Jeppesen for første gang skal køre den i nyere tid.

”Da den specialtunede Puch-motor fra dengang dukkede op tidligere på året, måtte jeg slå til,” siger Anders Elsberg, der efterfølgende er gået i gang med at genopbygge racerknallerten som en replika.

”Raceren var helt speciel, da den var bygget op af forskellige dele, hvoraf alt udover motoren er forsvundet. Stellet var således tredje generation af Puch-stel, men det forsvandt efter sigende i firserne, så her måtte et andet til, og lige nu går jagten efter den tidligste generation af en Kröber-omdrejningstæller, som nærmest er umulig at finde i dag.” Også kåben til motorcyklen var speciel, da den stammede fra en Bultaco TSS, og her har Anders Elsberg fundet en erstatning. Den skal naturligvis dekoreres som i 1967, og her har presseafdelingen fra Classic Race Aarhus været behjælpelig med at fremskaffe originalt billedmateriale fra dengang.

”Dan ringer jævnligt til mig for at høre, hvordan det går,” siger Anders Elsberg, der udnytter sit store netværk til at få racerknallerten klar til Classic Race Aarhus.

”Jeg har fat i den gamle fabrikstuner fra Østrig. Han er 76 år, men han er frisk, husker den motorcykel som sin egen, og han har kunnet skaffe mig en masse detaljer. Den lille 50 kubik-maskine ydede 9,8 hk i en gelände-sport-version, og da man så tunede den til landevejsløb, så fik man den op på 10,8 hk. Det har været meget godt på det tidspunkt sidst i tresserne.”

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start