Kun EU-typegodkendte Trikes i Danmark! - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Kun EU-typegodkendte Trikes i Danmark!

Køretøjsopbygger- og autoskadebranchen i Danmark har rettet henvendelse til Færdselsstyrelsen for at finde ud af, hvilke Trikes der kan indregistreres i Danmark.
08/08-2022 kl. 12:08
Anslået læsetid: 2 Minutter

Debatten om, hvor vidt Trikes kan indregistreres i Danmark, har raset i længere tid, så køretøjsopbygger- og autoskadebranchen i Danmark (SKAD) har taget kontakt til Færdselsstyrelsen om emnet, for at skabe afklaring om den politiske holdning her i landet.

Pressemeddelelse fra SKAD
Der er en stor forskel på en Trike, der vejer under og over 400 kg køreklar vægt.
Under 400 kg anses en Trike for en motorcykel, og her er der ingen problemer med at få den indregistreret, også når der ikke foreligger en EU-typegodkendelse. Vejer den over 400 kg, så anses sådan en Trike som bil i Danmark, hvilket betyder, at den skal leve op til de samme krav som en bil.
Dette kan dog slet ikke lade sig gøre. Beslutningen er politisk.

Færdselsstyrelsens udsagn er klar. Det vil ikke være muligt at indregistrere Trikes over 400 kg, der ikke har en EU-typegodkendelse.
SKAD påpegede, at der jo ikke er forskel på en 3-hjulet med og uden EU-typegodkendelse (bortset fra forurenings/støjkrav).

Færdselsstyrelsen giver SKAD ret i denne antagelse, men Danmark er kun forpligtet til, at godkende EU-typegodkendte køretøjer, herunder Trikes, dog er Danmark ikke forpligtet til, at godkende ikke EU-typegodkendte køretøjer.
Derfor har Færdselsstyrelsen besluttet, ikke at godkende ikke EU-typegodkendte Trikes over 400 kg.

Der er mulighed for, at ansøge Færdselsstyrelsen om dispensation, såfremt der er handicaps relaterede årsager. Det kræver dog bekostelige ombygninger og en omfattende test hos prøvningsinstansen.

Ønsker man at ombygge en 2-hjulet motorcykel til en 3-hjulet, med TÜV godkendt kit, så er dette muligt, hvis den færdig Trike ikke vejer over 400 kg.
Man skal dog være opmærksom på, at denne ombygning ligger i den gule sektion og kræver bindende svar fra Motorstyrelsen, før man går i gang på en allerede indregistreret motorcykel.
Derfor anbefaler SKAD, at man ombygger en endnu ikke indregistreret motorcykel, hvis man kan holde den køreklare vægt under 400 kg efter endt ombygning.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start