Rådet for Sikker Trafik spreder budskabet - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Rådet for Sikker Trafik spreder budskabet

Rådet for Sikker Trafik, Københavns Politi og Rigshospitalet siger, at vi skal huske at klæde os ordentligt på.
31/03-2023 kl. 10:35
Anslået læsetid: 4 Minutter

Motorcyklister er udsatte i trafikken – korrekt motorcykeltøj er afgørende.
Sådan indleder Rådet for Sikker Trafik en pressemeddelelse hvori de – i samarbejde med Rigshospitalet og Københavns Politi – ønsker at brede et budskab om, at man skal huske at iføre sig sikkerhedsudstyr fra top til tå.

Beskeden kommer som en fin opfølgning til den humoristiske video du kunne se i artiklen Ny formand i Rådet for Sikker Trafik, hvor Rådet satte fokus på vigtigheden af at bære hjelm.
Se eller gense vikinge-videoen her under:

Husk at beskytte dig
Som spirende teenagere fik vi at vide af de voksne, at vi skulle huske at beskytte os; og det gælder altså stadig.
For som Rådet for Sikker Trafik rigtigt nok siger i deres pressemeddelelse, så bliver konsekvenserne af en motorcykelulykke ofte værre end de behøvede at være, fordi motorcyklisten har fravalgt dele af det udstyr, som beskytter kroppen i en ulykke.

Som motorcyklist er det vigtigt, at man ikke kun ser på sin nypolerede motorcykel, inden man skal på køretur. Det er nemlig afgørende, at man kigger ned ad sig selv og kritisk vurderer, om man er beskyttet på alle dele af kroppen. Det betyder utroligt meget for ens chancer for at slippe godt fra en ulykke, siger Jeppe Gudmandsen, pressekonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

Dress for the slide, not the ride
Når solen stråler fra en skyfri himmel kan det være fristende, at trille en kort tur på cyklen kun iført jakke og hjelm. Men som den australske Transport Accident Commission illustrerede i en lidt skræmmende video sidste år, så går der altså kun et splitsekund førend det normale kluns er revet i stykker.
Og manglende udstyr er ifølge pressemeddelelsen også noget, som kan få en motorcykelbetjent til at ryste på hovedet.

Som motorcykelbetjent ser jeg alt for ofte motorcyklister køre i almindelige jeans og gummisko. Jeg vil gerne komme med en klar ordfordring til, at motorcyklister kører med motorcykelhjelm, -jakke, -bukser, -støvler og rygskjold. Når man investerer i en motorcykel, bør man også afsætte penge i budgettet til at købe alt sikkerhedsudstyret, og der er mange forskellige stilarter, så alle burde kunne finde motorcykeltøj, som de kan lide, siger Ove Hansen, politiassistent i Københavns Politi.

Rigshospitalet hopper med på vognen
TraumeCentret på Rigshospitalet modtager tilskadekomne fra nogle af landets mest alvorlige trafikulykker, og her oplever lægerne hvert år motorcyklister, som er kommet alvorligt til skade.

Cirka 4 ud af 10 tilskadekomne på afdelingen kommer fra trafikulykker, og hvor antallet af motorcyklister som er en tur forbi TraumeCentret svinger fra år til år, stiger antallet af motorcykelrelaterede uheld særligt i forårsmånederne.

Når vi modtager tilskadekomne motorcyklister på TraumeCentret, ser vi ofte udbredte og i nogle tilfælde invaliderende og livstruende skader. Som motorcyklist er man en såkaldt “blød” trafikant, og man er særligt udsat i forbindelse med trafikuheld. Selv ulykker med lavere hastigheder kan være farlige på en motorcykel. Korrekt sikkerhedsudstyr kan i nogen grad forebygge alvorlige skader, mens almindelige jeans og gummisko ikke yder nogen beskyttelse, fortæller Søren Steemann Rudolph, overlæge og traumemanager i Afdeling for Bedøvelse, Operation og TraumeCenter på Rigshospitalet, og opfordrer til, at man som motorcyklist altid kører efter omstændighederne og husker korrekt sikkerhedsudstyr.

Undersøg mulighederne
Her på redaktionen er vi selvsagt rigtig glade for at køre motorcykel og for motorcykelkulturen som helhed, og er egentlig ikke vilde med at synge med på den gamle sang om, at det er farligt at køre motorcykel.
Men af den grund bliver budskabet om at køre med ordentligt udstyr aldrig for gammelt eller irrelevant, og kan i dag gøres uden at gå på kompromis med hvordan du ser ud når du parkerer ved fortovscaféen, da flere og flere producenter efterhånden laver rigtig meget udstyr som ligner helt almindeligt hverdagstøj.

Og mangler du hjælp til at finde udstyr som både ser fedt ud og beskytter tilstrækkeligt, så er vi så heldige her i landet at have en lang række forhandlere, som går rigtig meget op i kundernes sikkerhed, og konstant står klar til at springe til med gode råd og vejledning.

Alternativt kan du også uddanne dig selv i sikker beklædning her på MagaCin ved at dykke ned i arkivet, hvor du eksempelvis finder artikler som indeholder information om FIM godkendte hjelme, forskellige certificeringer i “almindelige hjelme”, integrerede airbags i lædertøj samt verdens første jeans med airbag, og også lidt om falsk varebetegnelse.

Træning, træning og mere træning
Hertil kan du jo også uddanne dig i at køre motorcykel på en sådan måde, at du forstår hvorfor motorcyklen reagerer på dine input som den gør, og hvordan man bør agere i forskellige situationer, så bliver det muligt at køre efter forholdene på en sådan måde, at risikoen for alvorlige ulykker reduceres betragteligt.

Et af de helt store punkter på dagsordenen til flere af landets køretekniske kurser er, at man ikke bør køre over evne, for så kan det hurtigt gå galt, ligesom det gjorde for manden fra Østjylland i videoen du finder via linket ovenfor.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start