Motorcykel kørekort A1, A2, A anno 2013
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Nye kørekortregler anno 19.01.2013

Reglerne beskrevet, efter fejlfyldt pressemeddelelsen fra DMC
Anslået læsetid: 0 Minutter

(Pressemeddelelse fra Heinrich Nielsen Køreskole Aalborg – Medlem af DKU – Dansk Kørelærer-Union. MagaCin.dk fraskriver sig ansvar for teksten)

Efter gennemlæsning af pressemeddelelse fra DMC, vil jeg hermed belyse og besvare de meget fejlagtige oplysninger i pressemeddelelsen. 

Ifølge overgangsbestemmelserne i kørekortbekendtgørelsens §139 er et kørekort til kategori AL erhvervet senest d. 18. januar 2013 gældende til MC med indtil 34 hk (25 kw).

Kørekortet vil således stadig være gældende til 34 hk efter den nye kørekortbekendtgørelse træder i kraft 19. januar 2013. Hvis kørekortet er mere end 2 år gammelt, når bekendtgørelsen træder i kraft, vil det selvfølgelig give indehaveren ret til at køre alle motorcykler uanset størrelse og motorkraft.

Er kørekortet under 2 år gammelt, kan man:

1) fortsætte med at køre mc med 34 hk resten af livet

2) aflægge kørepøve til kategori A (stor motorcykel), når man er fyldt 22 år. Bemærk, at der kun er tale om en køreprøve – ingen lovpligtig undervisning.

Der er derfor ingen grund til hverken at smide kørekort eller indkøbt mc i havnen.

Hvis du allerede har kørekort til kategori AL kan du stadig købe den mc du altid har drømt om, drosle den til 34 hk og køre indtil du er 22 år. Når køreprøven til stor mc er bestået, kan du fjerne droslingskit (kræver syn) og fortsætte kørslen.

Så skulle den misforståelse være rettet og jeg håber at en organisation som DMC i fremtiden vil nærlæse det juridiske grundigt, inden der udsendes pressemeddelelser, som forvirrer befolkningen.

I artiklen forvirres og forvikles kørekortkategorier og datoer. Der er således ikke noget der hedder kategori A1 mellem 1996 og 2013. I denne periode hed kategorierne AL (ille mc) og AS (stor mc).

Før 1996 hed kategorierne A1 (solomotorcykel) og A2 (motorcykel med sidevogn).

Når der i kørekortbekendtgørelsen 2013 §139 stk. 2 og 3 henvises til de i §11 nævnte køretøjer, er der altså tale om store motorcykler og det er tydeligvis misforstået i pressemeddelelsen fra DMC, der istedet har tolket det som motorcykler indtil 34 hk (kategori AL).

Venlig hilsen

Asger Heinrich Nielsen

Heinrich Nielsen Køreskole Aalborg

Medlem af DKU – Dansk Kørelærer-Union

www.heinrichnielsen.dk

Del med en ven

0 personer snakker om “Nye kørekortregler anno 19.01.2013

  1. Nu bliver det så spændende om Danske Motorcyklisters Råd eller Dansk Kørerlære Union´s version er den som holder i den virklige verden. Tror nu mest på kørelærene 😉

  2. Kørelærerne glemmer så lige muligheden for at gå op til køreprøven for mellem størrelse (A2) motorcyklerne som 20 årig når man har mindst 2 års erfaring med Lille motorcykel.
    Det er godt at DMC's totalt misforståede opfattelse af loven blev rettet.
    Men så bør det rettes med korrekte forklaringer af lovens virke.

    Få nu rettet det også og dementer dette og udgiv endnu en nyhed med korrekt tekst.
    Kom så.
    Alle gode gange tre.

  3. Spørgsmålet er om man, som 22 årig, alene med erfaring med kørekortet til Lille motorcykel fra bestemmelserne fra før 19. januar 2013, kan gå op til køreprøve og, hvis man består, få kørekort til kategori A for motorcykler uden begrænsninger?
    Det fremgår nemlig af loven at man skal have 2 års erfaring med A2 for at kunne gå til køreprøve til kategori A.
    Endnu en UPS ………..

  4. Tror jeg har forstået det nu: Loven er noget makværk (surprise).

    En klog mand har engang sagt at hvis man har lavet noget der er meget kompliceret, er der noget man ikke har forstået. Måske lovgiverne skulle overveje om den også gælder for deres fag 🙂

  5. Kommentar til Carlos R: I den nye kørekortbekendtgørelse, er der ikke mulighed for at aflægge prøve til kategori A2 (mellemstor mc), hvis man har kategori AL og er fyldt 20 år – derfor er denne mulighed ikke beskrevet. Det er tydeligvis en fejl og det håber vi på en afklaring på. Som det ser ud ligenu, skal hele køreundervisningen gennemføres, for at få denne kategori.

    For at få kørekortet til kategori A (stor mc) skal man altså have kategori AL eller A2, være fyldt 22 år og have 2 års erfaring fra AL samt bestå en køreprøve.

    Venligst bemærk, at jeg er ikke Dansk Kørelærer-Union og har dermed ikke ret til at udtale mig på Deres vegne. Jeg er medlem af foreningen, som så mange andre. Mit indlæg er "for egen regning" – men altså foreløbigt uden at du har påpeget fejl – blot mangler i kørekortbekendtgørelsen, og det arbejdes der forhåbentligt på at få forbedret.
    Jeg har holdt mig til det faglige, som du selv kan læse i kørekortbekendtgørelsen $139 stk. 1, 2 og 3 (overgangsbestemmelser).

  6. Asger Heinrich Nielsen:

    Jeg respekterer dit svar.

    Jeg mener dog at det skal tolkes således at det der tidligere end 19. januar var lille motorcykel stadig efter 19. januar er at betragte som A1 eller større og dermed giver samme indtjening af erfaring og jeg er sikker på at praksis også vil vise dette.
    Men jeg er enig i at loven på dette punkt kunne have været formuleret mere definerende.

    Og så mener jeg endvidere at det jeg postede kl. 20:33 stadig er en fejlfortolkning af loven fra din side.

  7. § 139. Kørekort udstedt fra den 1. juli 1996 og til den 18. januar 2013 samt fornyelser heraf giver førerret i henhold til følgende retningslinjer:
    1) Kørekort til kategori A (lille motorcykel) giver ret til at føre de i § 9 nævnte køretøjer. Kørekort til kategori A (lille motorcykel) giver endvidere ret til at føre:
    a) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,16 kW/kg. Det er samtidig en betingelse, at motorcyklen har en motoreffekt på højst 25 kW.
    b) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,16 kW/kg.
    c) De under litra a og b, nævnte køretøjer tilkoblet én påhængsvogn eller ét påhængsredskab.
    2) Ret til at føre de i § 11 nævnte køretøjer med kørekort til kategori A (lille motorcykel) er betinget af, at føreren før den 19. januar 2013 havde to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel), jf. dog nr. 3.
    3) Kørekort til de i § 11 nævnte køretøjer kan dog udstedes til en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel), når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.

    Stk. 1 Siger at man må føre de i §9 nævnte køretøjer. §9 omhandler kategori A1 og dermed 125cc og 11kW
    A, b og c siger at man fortsat må køre på de samme maskiner med op til 25kW effekt

    Stk. 2 siger at hvis du har over 2 års erfaring den 19 januar 2013 kan du være helt ligeglad med de nye regler.

    Stk. 3 siger at man med et gammeldags kategori A (Lille mc) kan gå op til kategori A kørepøve når man er fyldt 22 og har 2 års erfaring.

  8. nu er jeg 23 år og jeg fik kørekort den dag jeg fyldte 18.
    jeg har kørt stor mc fra jeg var 20 år og har aldrig været oppe til køreprøve på en stor mc da man ikke skulle det dengang.
    i mit kørekort er der kun stemplet til lille mc men det har også altid været nok, for hvis jeg blev stoppet kunne politiet se at det var mere end 2 år siden jeg havde erhvervet det og derfor var det lovligt jeg kørte stor mc.
    jeg skal bare høre om jeg har forstået det rigtigt at disse nye regler så ingen konsekvenser får for mig nu?

  9. Sådan som jeg læser de udvidede rettigheder for EU borgere kan man som dansker få et gratis MC kørekort til A1 på følgende måde:
    Book en uges ferie i Tyskland. Meld fast bopæl i Tyskland i denne uge. Første dag melder du til de danske myndigheder at du er flyttet til Tyskland og under flytningen mistede dit Kørekort (kun til bil). De danske myndigheder sender så et dokument der beviser at du har ret til alm. kørekort til bil. Send dette dokument til de tyskemyndigheder og kræv dit tyske kørekort fordi du har bopæl her. Modtag nyt tysk kørekort – rejs hjem efter en uge og meld dig som fastboende i Danmark. Du kan nu køre A1 helt lovligt fordi det tyske kørekort tillader det og det er ligeså korrekt at have som et dansk pga de nye EU borger rettigheder. Kørekortet skal ikke ikke fornyes efter 90 dage fordi det er udstedt i et EU land.
    Ret mig hvis jeg tager fejl.

  10. Jaguaren

    Du glemmer ækvivalens reglerne.
    Med mindre Danske myndigheder laver direkte fejl i aflæsningen af koder i det tyskel kort får du ikke kort til A1 på den måde.

  11. Carlos: Det må du lige uddybe så jeg forstår det 🙂
    Idéen er jo at man efterfølgende bor og lever helt normalt i DK men besidder et tysk EU kørekort som giver lov til A1.
    Fra borger.dk:

    —————
    Når du har bopæl i et EU- eller EØS-land, og du har mistet eller skal have fornyet dit kørekort, skal du henvende dig hos den udenlandske myndighed for kørekort. Det er som regel din udenlandske bopælskommune, du skal henvende dig til.

    Kørekortsmyndigheden vil bede dig om en bekræftelse på, at dit kørekort er udstedt i Danmark. Denne bekræftelse skal du selv indhente ved at henvende dig skriftligt til Rigspolitiet.

    Ansøgningen på bekræftelsen skal indeholde dit cpr-nummer og din nuværende adresse. Hvis du har mistet dit kørekort, skal du også redegøre for, hvordan det er mistet. Det er vigtigt, at du husker at underskrive ansøgningen. Ansøgningen skal sendes med brev eller faxes til:

    Rigspolitiet
    Fax: 45150176

    Når du modtager bekræftelsen, skal du tage den med til myndighederne i udlandet, og så udsteder de et nyt kørekort til dig.

  12. Husk, at for at få et Tysk – eller Svensk – kørekort, skal man være bosiddende i pågældende land. Altså have postadresse og være tilmeldt det lokale folkeregister!

    En ferietur gør det vist ikke alene!

  13. Hej Jeg er 58 år har fået mit mc kort da jeg var 18 år og har stort set kørt mc side i perioder. Nu står jeg over for at ville ter de nye købe en ny mc. gerne 500cc Har jeg så problemer med at være lovligt kørende efter de nye regler. Jeg er lidt forvirret med de forskellige udmeldinger jeg har hørt. ar altid kørt mc. fra 500cc og op efter.

  14. Undskyld der mangler et par ord da min markør kørte lidt med rundt da jeg skrev forrige indlæg

  15. Hvis du havde over 2 års erfaring d. 19/1-13 betyder de nye regler intet for dig!

    Så du kan roligt købe lige hvad du har lyst til med dine 40 års erfaring 🙂

    Andre af os havde desværre kun 1 år og 9 måneders erfaring og derfor kan vi ikke finde ud af at kører motorcykel :S

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start