Unge og MC kørekort
Justitsministeren har bekendtgjort nye kørekortregler fra januar 2013, og Danmark får betydelig skrappere aldersgrænser for erhvervelse af mc-kørekort end vore nabolande.
En ny kørekortbekendtgørelse gør, at 18-årige fra januar 2013 ikke længere kan tage kørekort til en almindelig mc (A2 med max 34 hk). I modsætning til vore nabolande har den danske regering ved justitsministeren nemlig bestemt, at man først kan tage kørekort til en 125 cm³ mc med max 11 kW/15 hk, når man er 18 år og ikke som 16-årig som i mange andre EU-lande.
Dette medfører ifølge det nye EU-direktiv, som træder i kraft i januar 2013, at man i Danmark først kan tage kørekort til en mc med 48 hk, der bliver den nye effektgrænse for det såkaldte A2 kørekort, når man er fyldt 20 år. Vil man som dansker med bopæl i Danmark køre mc som 18-årig, er man altså fra januar henvist til en 125’er med max 15 hk (kategori A1). Det er således ikke EU, der sætter nye begrænsninger for de danske motorcyklister, men den danske regering/justitsminister.
Direkte adgang til stort mc-kørekort uden hk-begrænsning (kategori A) kan man efter de nye EU-regler først få som 24-årig (mod nu 21-årig). Hvis man har taget et A2 kørekort som 20-årig, vil man kunne opnå kørekort til kategori A som 22-årig (mod nu som 20-årig).
I et høringssvar til Justitsministeriet har MC Touring Club argumenteret imod kravet om, at man skal være 18 år for at køre en 125’er og så først må køre en større maskine som 20-årig.
– Vore nabolande som Sverige, Norge og Tyskland har haft 16 år som aldersgrænse for 125’ere i mange år og vil fortsat have det fra januar 2013, så det er lidt svært at forstå, hvorfor danske unge ikke skulle kunne klare at køre en 125’er som 16-årige og en kategori A2 maskine som 18-årige, når de kan lige syd for grænsen og ovre på den anden side af Øresund, udtaler Gunnar Skrydstrup, som er forretningsfører for MC Touring Club og redaktør for bladet Touring Nyt.
– Verden over er der lavet utallige undersøgelser af forbindelsen mellem uheldsfrekvens og en mc’s effekt, og vi har endnu aldrig set en undersøgelse, der påviser, at antallet af hk spiller nogen rolle for risikoen for uheld. Derfor er det svært at frigøre sig for mistanken om, at hele halløjet med ”lagdelt” mc-kørekort ene og alene handler om at genere de unge, der ikke har råd til at købe eller holde en bil eller hellere vil køre mc. Mistanken bliver ikke mindre af, at enhver 18-årig med bil-kørekort uden videre kan sætte sig bag rattet af en bil med lige så mange hk, det skal være, afslutter Gunnar Skrydstrup.
0 personer snakker om “Unge og MC kørekort”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
derudover kan jeg ikke se hvorfor en på fx 66 år er bedre til at køre på mc end en på fx 20 år?
Reglerne er vel lavet så det handler om erfaring, men kun for unge?
Tåbeligt……
jeg er mor til en søn på 20 år. Der tog kørekort til bil da han var 18 år. Og MC kort da han var 19 år.
Og han har glædet sig, til at kunne købe, en mortorcykel , når han fylder 21 år !!!. Og så bliver reglerne lavet om, lige før. Det syntes, jeg ikke, at kan være rigtigt ?. Hvis man vil lave en nye regler.
Kunne det, så ikke, gælde, for helt, nye køre. Som først nu, skal til at, tage et Mc kort, nu ???
Og så er det, en dårlig regl. Tænk på dem, der lever, af at sælge. Store MCèr. De kan ikke sælge, til unge før de er fyldt 24 år. Det er ikke til at drive, sådan, en butik, Når de mister, kunder ml. 21-24 år. ???. Jeg mener at den siddende regering skyder sig selv i foden igen igen.
han kan godt gå ud og købe en stor mc ifølge hans kørekort 😉 det gælder kun for alle der tager det fra den 1 januar 2013
direkte åndsvagt…… jeg kan først starte på mc næste år og troede lige jeg kunne tage kørekort inden de nye regler kom. men det kunne jeg så ikke -.-
så skal man vente skide 2 år mere for at kunne komme ud og trille på noget ordenligt… det hele er bare lort med lort på.
”Der må absolut være sket en fejl på justitsministerens kontor. ”
Ideen var at fjerne de voldsomme tunnede / livsfarlige scooter m. små hjul væk fra gaderne og helt yt.
Scotterne er ikke konstrueret til denne belastning og høj fart.
For ikke at glemme knallet 45, som oftest, er til stor gene for trafiksikkerheden.
Lad de unge drenge og piger på 16 år, få chancen til at erhverve retten til at kører MC på 125cc/15hk.
Der findes mange spændende 125cc og som er bygget til lovlige hastigheden og sikkerheden er i top.
Efterfølgende vil interessen for større MC , tror jeg , efter de fyldte 18 år, stige og vi har behov for flere
unge mænd og piger på motorcykel.
Vi hilser pænt på hinanden derude.
Mit forslag er som følger…
125ccm med special kursus hvis du er mellem 16-18 år, eller ikke har erhvervet kørekort til bil.
125ccm motorcykel skal kunne køres af alle over 18 år med kørekort til bil.
Motorcykler over 125 ccm kan køres af personer mere end 20 år med mc kørekort.
Det giver et miljørigtigt pendler alternativ. Til MC kørekort bør et FDM agtigt kørekursus være obligatorisk.
Ja, det hænger ikke helt sammen med at man som 18 årig, må køre bil med et par hundrede HK!?!
Jeg er 18 år, og fik mit MC-kort i sommers. Kommer de nye regler til at gælde for mig? I følge min kørelærer, som snakkede med politiet om det, så kommer de kun til at gælde for nye erhvervelser af mc-kort. Men i denne artikel lyder det lige omvendt?
Kunne være rart med et ENDELIGT svar!
Kristian ret sikker på at du kan være helt rolig – en lovændring som denne kan næsten kun blive gældende for nyerhvervelser. Det ville få alt for store økonomiske konsekvenser for dem som kører på en 34hk maskine nu med som stadig er under den nye aldersgrænse for denne størrelse.
Vil det sige at man ikke må drosle en f.eks. 250cc med f.eks. 35 HK ned på de 15 HK?
Jeg synes at det er helt til grin! Når man er 18 år gammel har man stemmeret, man betaler skat, man må køre bil, man flytter hjemmefra.. Man er "Voksen". Hvorfor skal man så hæmmes, og kun nøjes med at køre på en 125cc motorcykel, hvis man har lyst til noget større?
Jeg er 16 år gammel. Sidste år købte jeg en Honda ft500 Ascot med 34hk. Den kan jeg så ikke bruge til noget i år 2014, hvor jeg først kan tage kørekort, hvis lovforslaget bliver bekræftet.
Jeg ville rasende gerne se nogle statistikker over motorcykelulykker fra dette årtusinde og høre en masse argumenter, for så havde jeg selvfølgelig lyttet og forsvaret os unge/kommende motorcyklister!!! Mvh Casper Hilmand, 16 år, Sønder vium.
Det er da rent skrivebordsarbejde foretaget uden nogen form for realitetssans. Det giver da overhovedet ingen mening at man som 18 årig kun kan købe en 125 kubik. Man kan ikke engang købe en sølle kineserkværn på 250 kubik. Håber nogle interesseorganisationer som 123mc vil gå videre til justitsministeren og bede ham ændre på tingene. Hvori består farligheden i at man som 18 årig køber en 34 HK Suzuki LS 650?
Håber MC touring Club og 123mc i fællesskab vil rette henvendelse til justitsministern med anmodning om at disse totalt uduelige regler bliver lavet om. Jeg er selv over 50, og kan egentlig være ligeglad, men omvendt har jeg også så megen erfaring, at jeg helt sikkert kan skrive under på at det under ingen omstændigheder er mere sikkert kun at køre 125 ccm. Og så skal vore regler vel også harmonere med andre EU-lande formoder jeg.
Kawa650. Du har helt ret – det er det vi har MC touring Club og 123 magacin til. De må ud af hullerne – og det skal være nu. Det er den eneste måde det latterlige stykke skrivebordsarbejde kan ændres på.
Det KAN da kun være fordi udenlanske unge er meget klogere og fornuftigere og velovervejende end danske unge! Eller kan det være at justitminister ved noget vi ikke ved ? eller er det bare skrankepaveri og almindelig " Det er mig der bestemmer" mentalitet?
Justitsministeren er en god socialdemokrat – husk det.