Vejret var langt fra optimalt, da MagaCin’s udsendte en meget tidlig morgen i begyndelsen af denne måned satte kursen mod Brøndby og Energica Motor DK, for at fuldbyrde en aftale vi fik i stand med indehaveren Jimmy ved forårets store mc-messe MotorShow Life on Wheels i messecenter Herning. En aftale om at få den første korte prøvetur på så mange af det italienske mærkes modeller som muligt. For som du kunne læse her på MagaCin tidligt på året, importeres Energica motorcykler nu til Danmark, og samtlige af modellerne kunne faktisk ses ved MotorShow Life on Wheels i messecenter Herning 4.-6. Februar, som det fremgår af MagaCin’s video fra motorcykeludstillingen, som kan ses i artiklen der er linket til under dette afsnit.
Energica Motor Company blev grundlagt i den italienske by Modena i 2014 af Franco Cevolini, og det italienske firma blev i 2019 den første leverandør til den dengang nyetablerede MotoE klasse. Forud for indtræden i MotoE klassen havde Energica Motor Company allerede gjort sig bemærket med eksempelvis i en ny Streetfighter i 2017, og i 2019 afslørede Formel 1 køreren Nico Rosberg en ny kåbeklædt mere sportsligt udseende Energica Ego. Måneden efter samme år kunne du se MagaCin’s video fra årets mc-mess EICMA i Italien, og læse om mærkets elektriske motorcyklers imponerende ydelse, opladningstid og rækkevidde i artiklen lige nedenunder.
Men ovennævnte eksempler er langt fra alt MagaCin har skrevet om motorcyklerne fra Energica. I 2020 kunne vi eksempelvis fortælle om en vild fremgang for Energica, hvor virksomheden allerede i Januar måned kunne notere en ordrebeholdning, der svarede til 40% af det totale salg året før, og et par måneder senere kunne vi i artiklen Energica i stødet oplyse om, at antallet af elektriske motorcykler i Europa i 2019 blev fordoblet i forhold til 2018, og at Energica var noteret for en fremgang på 41% i USA. Tallene taler for sig selv, og man må konstatere, at motorcyklerne fra Energica har opnået en ret pæn popularitet. I forbindelse med MagaCin’s test af Harley-Davidson LiveWire i 2019, som vi i øvrigt var pænt begejstrede over, blev MagaCin’s udsendte af en udenlands kollega anbefalet også at prøvekøre en eller flere modeller fra Energica.
Store forventninger Og lige præcis den anbefaling sammenholdt med mærkets hastigt voksende popularitet var årsagen til, at det var med store forventninger vi satte kursen mod Brøndby. Vejret var som nævnt i indledningen langt fra optimalt, og vi havde kun de enkelte modeller til rådighed i et begrænset tidsrum samme dag, hvor Jimmy faktisk for vores skyld holdt butikken åben på en helligdag. Men vi fik dog strikket en lille video samme fra projektet, som kan ses herunder.
To view the full article you must subscribe or buy access to this article