Vind en Harley-Davidson
Harley-Davidson Model Year 16 og Dark Custom
Invitation fra Harley-Davidson
Bogstav/tal kombinationen MY16 forekommer flere gange på invitationen fra Harley-Davidson til pressepræsentation under spanske himmelstrøg i Barcelona.
MY16 er hverken hvad et kreativt sind kunne opfatte som invitation til en “sweet sixteen” fødselsdag, eller betegnelse for en fordækt efterretningstjeneste i HD regi; men derimod Harley-Davidson's betegnelse for “Model Year 2016”.
Således oplyst gennemlæses resten af indbydelsen, og frasen “Dark Custom” som flere gange toner frem, ser interessant nok ud til pakke en kuffert og begive sig sydpå. Her kan vi måske få vished for om Harley-Davidson er gået helt okkult, har bekendt sig til den mørke side og indgået forbund med Darth Vader, eller noget ganske andet.
Ankomst til Barcelona
Efter ankomst til den spanske lufthavn i solskin og 29 graders varme, og efterfølgende anmeldelse af bortkommet bagage indeholdende styrthjelm, beklædning, kameraudstyr osv., transporteres de indbudte standsmæssigt med Harley-Davidson dekorerede Jeep's til indkvarteringen.
Pressemateriale er allerede omdelt på hotelværelserne, og deltagerne instrueres i at give fremmøde på 24. sals tagterrasse til en svalende non-alcoholic drink før eftermiddagens urbane “tusmørke-tur” på en række udvalgte 2016 Harley-Davidson modeller.
En kort tusmørke tur
MagaCin's udsendte tildeles en knaldsort 883'er med nedbøjet “racer” styr, og iført lånejakke og hjelm venligst stillet til rådighed af det super professionelle og venlige personale, går turen fra rødt lys til rødt lys gennem tæt trafik til første foto-shoot foran graffitti udsmykkede mure.
Præsentation i tusmørket af MY 2016 Harley
Allerede på vej dertil får man et indtryk af HD brandets styrke, når ca. 20 Harleyer i samlet flok buldrer gennem byen, da det ikke er noget særsyn at se både lokale indbyggere og turister standse op, hive mobiltelefon eller kamera frem, og skyde en række billeder af det samlede følge.
Pressepræsentation
Efter turen tilbage til hotellet og et hurtigt brusebad, transporteres deltagerne i de HD udsmykkede Jeeps til kælderen i et nedlagt bryggeri omdannet til restaurant, hvor pressepræsentationen foregår via projektor direkte på kælderens rustikke vægge.
I kælderen står skødesløst henslængt et udvalg af MY16 nyhederne, og ydermere de 5 finaledeltagere fra Harley-Davidsons konkurrence “Battle of the Kings”, hvor autoriserede forhandlere fra hele Europa giver en prøve på deres kreativitet i form af at costumisere den nye Street 750.
HD forhandleren fra Prag i Tjekkiet løb af med sejren og titlen “European Custom Kings”, med deres helt forrygende racer inspirerede SHBD 04. Vedrørende konkurrence… Jo, jo kære læser… du får sandelig også mulighed for selv at vinde en HD, men hav tålmodighed lidt endnu, så skal du nok blive yderligere informeret.
SHBD 04 er sport V2 fra Harley
Dark Custom
Billeder og video fra projektoren flimrer over væggen, og re-introduktion af Road King og videre omtalen af Road Glide Ultra samt den opdaterede Heritage Softtail Classic med en kort sviptur forbi noget cruise control og generelt forbedret affjedring, afløses hurtigt af denne events fokus-punkt… Dark Custom.
Announcerens begejstring er åbenlys da han lister modellerne Street 750, Iron 883, den nye Forty Eight (her understreges at den er NY), Street Bob, Street Bob Special og Fat Bob under den fælles betegnelse “Six Machines One Soul”.
Derefter følger forklaringen på Dark Custom, som viser sig at være fjernt fra Darth Vader, Voodoo og/eller andre okkulte tiltag, men ganske enkelt er Harley-Davidson's ide om at tilbyde kunden et frit oversat “blankt lærred”.
Altså en model hvor kunden ved bestilling af en model i serien, vælger og vrager i det enorme tilbehørskatalog, hvorefter forhandleren inden levering monterer de udvalgte stumper, og kunden på leveringsdatoen afhenter den personligt customiserede motorcykel.
Personalets sorte HD T-shirts og hele eventens dunkle tema giver nu lidt mere mening, men der blev såmænd også tid til omtale af 2016 S serien under overskriften “Power Blackout”.
Det er vel ingen skam at indrømme at undertegnede rykkede lidt frem på stolen da modellerne Fat Boy S og Softtali Slim S tonede frem på projektor billedet.
S modellerne
To STORE modeller til voksne mennesker, hvor Fatboy S fremstod ondt udseende kulsort med sorte pladefælge med polerede kanter, og Softtail Slim S i nostalgisk mat armygrøn med den ikoniske hvide stjerne på tanken, og sort fælg på forchromede eger.
Og på toppen på kransekagen… begge modeller udstyret med sort shotgun slash-cut over/under udstødninger, og hold nu fast… Screaming Eagle Twin Cam 110 motorer.
Inkarnerede HD kørere ville sandsynligvis sætte pris på teknisk info vedr. samtlige modellers opdateringer og fornyelser, men her sætter vi foden i jorden og afværger potentiel skrivekrampe, og dirigerer vore læsere til den lokale HD forhandler for yderlige info.
Således får vore læsere mulighed for selv at prøvekøre en af de nye modeller, og samtidig deltage i den spændende konkurrence… som vi vender tilbage til længere nede på siden.
Returneret til hotelværelset ved midnatstid, var der tid til at kaste et kort blik på pressematerialet med den politisk ukorrekte forside med teksten “Screw it, let's ride”, inden øjnene gled i efter en 22 timers dag
.
Dag 2
Den følgende formiddags tur rundt i byen mellem rødt lys ved hver trafikregulering og med kaffestop ved en lokal HD forhandler, foregik i sædet på den tildelte ultra seje armygrønne Slim S, hvor der vel ind imellem blev givet unødigt gas og mellemgas, så omgivelserne med sikkerhed blev gjort opmærksom på Screaming Eagle motoren.
På svingtur med Harley-Davidson
Dernæst fulgte en kort tur i bakket kurverigt terræn med retning mod næste photo-shoot, og her var samtlige modeller nok distanceret en anelse fra deres naturlige element.
Selv inkarnerede HD entusiaster må erkende at de massive amerikanske cykler ikke er deciderede svingædere, hvilket blev bekræftet af et sandt orkester ved lyden af MANGE skrabende fodplader og fodhvilere i stort set alle sving.
MEN… hvor er det dog herligt opløftende at vride håndtaget rundt i udgangen af -sving, og i et anfald af nostalgisk retro tilstand som pilot i sædet på det army grønne Slim S bombefly, indstille sigtekornet, og indlede angrebet på det næste sving.
Efter fotografering, blev kursen sat mod en restaurant ved kysten hvor der helt i arrangementets ånd til frokosten blev serveret sort pasta, sorte ris, og til dessert en “dark” Harley-Davidson kage.
Næste punkt på dagsordenen var den relativt korte tur tilbage gennem byens trafikreguleringer til indkvarteringen, hvor undertegnedes bagage langt om længe var ankommet og klar til hjemturen den følgende morgen kl. 03.00.
Fed retro fornemmelse
MagaCin's udsendte har de sidste 35 år fortrinsvis færdedes på motorcykler med ganske anderledes køreegenskaber, men må som motorcykelentusiast i denne sammenhæng overgive sig, og svælge i den tilbagelænede komfortable kørestil med velpolstret sæde.
Fed retro
Hænder som griber om fede håndtag, fingre som griber om brede komfortabelt formede koblings/bremse greb, fødderne solidt plantet i fodplader som skraber i asfalten i hvert sving, og en stor pulserende V-twin som står og rokker frem og tilbage i motorophængene ved tomgang, er alle faktorer som fastholder undertegnede i den berusende retro tilstand….. yes baby… I'm riding a Harley. ;0)
Arrangementet blev lukket og slukket alt for tidligt kl.16.00 denne eftermiddag, og de korte ture på en lang række modeller i begrænset tid, var for sparsomme til at vurdere de enkelte modellers fordele og ulemper i forhold til hinanden.
Ikke desto mindre gav denne oplevelse blod på tanden til yderligere cruiser oplevelser, så lad det ikke komme som en overraskelse hvis redaktionen finder tid til fremtidige deciderede testkørsler af mindre sportsprægede motorcykler.
Og således nåede vi frem til det tidspunkt hvor vore læsere ganske omkostningsfri selv får mulighed for blive indlemmet i Harley-Davidson fællesskabet.
Konkurrence: Vind en Harley
Finder du tiden til at besøge en Harley-Davidson forhandler og snupper en prøvekørsel på en Dark Custom model, deltager du nemlig i “Dark Custom” konkurrencen som løber hele September og Oktober måned, hvor du kan vinde en tur til Milwaukee med tilhørende eksklusiv VIP rundtur på fabrikken.
Her indgår vinderen på Willie G. Davidson Product Development Centeret i et samarbejde med den anerkendte HD styler Dais Nagao, at vinderen får lov at designe sine drømmes Dark Custom model.
Derefter vil en Harley-Davidson forhandler udføre den fysiske del af arbejdet, og den lykkelige vinder kan derefter køre modellen hjem kvit og frit.
På sundt nordjysk…. det lyder da ikke så ringe endda.