Test: Gaspare Spanio Safaris – Offroad i Afrika
Du har her på MagaCin i uge 48-49 fulgt et ekstraordinært projekt, hvor en gruppe med nær tilknytning til MagaCin har været udenlands på en særdeles oplevelsesrig og usædvanligt hyggelig rejse.
En tur der helt spontant blev arrangeret efter et besøg på E-Park danmark (som i øvrigt snart skifter navn til Event Park Danmark) efter forevisning af billeder og medarbejdernes begejstrede beretninger om Safari-rejsen, der blandt de mange fede aktiviteter tilbydes i den danske event park. Læs mere om vores tur til E-Park Danmark her.
Lige som dig elsker vi at flintre rundt på tohjulere, og da muligheden for at køre offroad blandt vilde dyr i Sydafrika opstod, krævede det ikke mange overvejelser at give håndslag på turen sydpå.
Vi har undervejs efter bedste evne forsøgt at levere korte rapporter, der efterfølgende viste sig at være lidt fragmenterede og slet ikke dækkende for vores mange fantastiske oplevelser.
Stemningsvideoen ovenover er slet ikke dækkende
Derfor har MagaCin's dygtige video-snedker stykket en længere mere indholdsrig video sammen, hvor du får en længere forsmag på nogle af de tilbud på aktiviteter, der er mulighed for på den afrikanske farm, hvis du følger vores anbefaling om selv at gøre turen.
Når du har set videoen, skal du vide at indholdet består af den række aktiviteter vi valgte fra udbuddet. Lige som hos den danske samarbejdspartner E-Park Danmark, er aktiviteterne nemlig i høj grad baseret på personlig tilpasning, så oplevelserne hos Gaspare Spanio Safaris tilpasses individuelle behov og ønsker.
Det sympatiske ægtepar Eleen og Gaspare som står bag Gaspare Spanio Safaris
Både for naturelskere, jagt-nørder og mc-entusiaster
Vi havde på forhånd booket en række aktiviteter bestående fortrinsvis af offroad kørsel, men også mindre fysisk krævende udfoldelser.
Herunder en udflugt som indeholdt Game-drive, hvor man transporteres i terrængående firehjulstrækkere med højt placerede sæder, hvor der er god udsigt til naturen og et bredt udvalg af det rige dyreliv.
Dernæst en tur på søen bag Moloko dæmningen, hvor der undervejs til udflugtsmålet er shopping muligheder, og vi fandt også tid til en tur i helikopter over savannen, hvor elefanter, næsehorn, giraffer og andre vilde dyr kunne beskues fra luften.
Derudover deltog vi som camouflerede tilskuere ved jagt-sessioner i såkaldte “blinds” eller på platforme i træer, forsøgte os med bueskydning og luftbøsse på træningsbanen ved vores indkvartering, fik lov til at prøve at affyre kraftige skydevåben på den nærtliggende skydebane, og meget – meget mere.
Fantastiske oplevelser der burde være alle forundt mindst én gang i livet.
Men som ligesindet motorcykelentusiast kan du nok gætte, at vi ikke kommer uden om at fremhæve offroad kørslen.
Let eller svært – du bestemmer selv
Som beskrevet i de foregående artikler fra turen foregår kørslen på Honda CRF 230. Letvægterene der blot vejer 113kg, er udstyret med en sejlivet enstamper på 223cc som leverer 18,6hk, er forsynet med 18″ baghjul og 21″ forhjul, bredt styr og en frihøjde på 241mm.
Ikke skræmmende motoreffekt, men mere end rigeligt til udfordrende kørsel, når det går over stok og sten på den let håndterbare offroader. Lad os lige understrege at arrangøren lægger vægt på sikkerheden, og der udlånes kropspanser, crossstøvler, crosshjelme, briller, benskinner, cross tøj og hele baduljen.
Selve kørslen foregår således, at din guide eller guides fører dig og din gruppe gennem ruter som tilpasses temperament og køretekniske færdigheder, og hvis du er rigtig skrap, digter din masterkører bare en rute med lodrette stigninger og vanvittige hop.
Det har vi bevidnet fra første parket, hvor vi så rigelige beviser på Gaspare's mangeårige offroad erfaring og akrobatiske evner.
Men lad dig endelig ikke afskrække, for der findes også mindre udfordrende ruter der kan indeholde semi-asfalterede veje, og hvor der eventuelt køres gennem lokale landsbyer, hvor man kan få sig en svalende drik på det lokale udskænkningssted.
Én enkelt pudsig historie fra baren du ser på billedet herunder?? Nå pyt…Så lad gå da.
Under en af vores udflugter gjorde vi holdt for at nyde en kold i et lokalt etablissement. Umiddelbart efter vi trådte ind ad døren, blev vores gruppes alderspræsident udfordret til at “trække krog” med en lokal let overrislet herre… men det skulle være med venstre hånd.
Det viste sig at spasmagerens venstre ring- og langefinger var sammenvokset, og han stak i et brøl af latter idet han rakte hånden frem, og så modstanderens overraskede udtryk. Helt opløst af grin fortalte den gråskæggede herre videre, at fruen en gang havde reddet hans liv ved at bede ham om at tage opvasken. “Reddet dit liv?” spurgte vi.
“Ja, ja… for med de her fingre lå jeg jo bare og svømmede rundt i cirkler i vores swimmingpool, og jeg var sgu nok druknet hvis hun ikke havde stoppet mig.”
Jow, jow… den ældre herre havde naturligvis også selv kørt motorcykel i sin ungdom.
Et stop ved et af de finere vandingssteder er en god ting, når termometeret viser 40 grader.
For vores gruppe var det turens specifikt tilpassede program en kæmpe succes.
Et program der tilgodeser både piger og knejter i en aldersgruppe der spænder fra 15 til 56 år, betyder at ALLE kan være med, og konceptet med en stribe Honda CRF 230 samt en enkelt ATV fungerede perfekt. Honda CRF 230 er vitterlig en let håndterbar sejlivet motorcykel, der stædigt og vedholdende moser sig gennem stort set alle udfordringer.
Vores guides / masterkørere spottede hurtigt deltagernes individuelle køretekniske færdigheder, og tilpassede udflugternes ruter, så vi enkelte gange kørte i yderst adstadigt tempo iført shorts og sandaler.
På de mere krævende etaper iført fuld kampuniform, kunne man ganske enkelt vælge at køre lige ved siden af de mest teknisk krævende sektioner, eller følge guiden således at også dem der ikke havde noget imod en tur på rygskjoldet fik behovet dækket.
En af de mere afslappede oplevelses-ture, hvor vi blandt andet så resterne af leopardens måltid i et træ
Vi brugte mere tid på at nyde kørslen og oplevelsen generelt – og indimellem kortvarigt dratte om af udmattelse på savannen – end på at filme og dokumentere, men håber at videoen øverst giver dig en fornemmelse af hvor hamrende fed en oplevelse der er mulighed for.
Her på redaktionen er der ubetinget enighed om, at det er noget af det fedeste vi nogensinde har oplevet på to hjul.
Og så gør det forresten ikke noget, at der er tradition for at dagens styrt “belønnes” med 1. stk. Underberg pr. styrt straks efter hjemkomst, når man træt og møgbeskidt dumper ned i stolen i farmens bar.
Den vildeste oplevelse
Ord er fattige når en totaloplevelse som denne skal beskrives, og vi må kaste håndklædet i ringen vedrørende en uddybende og detaljeret rapport fra denne tur.
I de foregående skriv har du læst om hvordan vi halsede afsted på offroadere, åd støv i tonsvis, blev beskidte og trætte, men forhåbentlig også fået indtryk af at det har været hamrende sjovt i åndeløst betagende omgivelser, og super hyggeligt om aftenen når dagens oplevelser blev evalueret. Vi har skreget af grin af hinanden og os selv, hygget os helt ubeskriveligt i verdens bedste selskab, og er faldet totalt udmattede i søvn hver eneste aften.
Og hvordan kan det være anderledes, når man hele tiden præsenteres for noget nyt og spændende, så hjernen konstant kører i overgear for at databehandle en spraglet overflod af fantastiske indtryk.
Du finder de daglige beskrivelser der blev tid til under nedenstående links.
Dag 1 – Dag 2 – Dag 3 – Dag 4 – Dag 5
Hør nu her… vi har fået tiden til at gå med at tage selfies siddende på offroadere lige foran en giraf, har kørt blandt vortesvin, Impala'er, Kudu'er, bavianer og alle mulige andre vilde dyr. Vi har fået serveret Impala bøffer, Eland frikaldeller og andet godt om aftenen (med udsigt til søen hvor krokodillen residerer), har nydt såkaldte Sundowner Gin&Tonic's omkring bålet om aftenen, har travet rundt og set de indfødtes hulemalerier, har kørt offroad i vildskab, har fløjet i helikopter, har sågar også nydt en udendørs middag på en bjergside imens solen gik ned, og det hele er forløbet i selskab med pragtfulde personer i kammeratligt samvær.
Aftensmaden indtages udendørs i forrygende omgivelser på en bjergside
Plusser og minusser
Med armen vredet om på ryggen, burde vi kunne hive nogle minusser ud af posen, men det er godt nok ikke ret let.
Det bliver nok sådan noget som fraværet af servil og upersonlig betjening af personale i klinisk rene og perfekt strøgede uniformer. Hvis du foretrækker en ferie tilbagelænet i flugtstolen iført pastelfarvet polo T-shirt og moderigtige badebukser med en paraplydrink i hånden, så bør du droppe tanken om et projekt som dette.
Er du derimod på udkig efter en ferieoplevelse, hvor man godt må gå i slidte khaki-shorts og dunke hinanden venskabeligt i ryggen, når der er røget en ekstra drink gennem halsrøret, hvor man har mulighed for at flintre rundt på to hjul og gå på jagt, og det hele foregår i professionelle rammer men svøbt i en afslappet atmosfære, så er det her måske noget for dig.
Her indtages måltiderne i uformel påklædning omkring langbordet i selskab med det elskværdige værtspar, og vi syntes den korte bordbøn inden vi kastede os over kødgryderne var et rigtig hyggeligt indslag.
Er du indstillet på en semi-aktiv ferie med afslappet omgangsform og kammeratligt samvær i superfede omgivelser, så er det her den onde lyneme alle pengene værd.
Jow, jow… der skal lidt flere skillinger over disken end for en all-inclusive tur til Ibiza på et trestjernet hotel, men med lidt prioritering burde oplevelsen være økonomisk overkommelig for flertallet.
Vær opmærksom på at du muligvis skal have en enkelt vaccination når rejsen er bestilt og medbring endelig en såkaldt Camel-bak eller Hydro-bak, hvis du vil ud at køre off-road. Man kan godt blive lidt tørstig når der er 40 grader i skyggen.
Vi skal endnu en gang beklage, at der hverken er blæk nok i tatstaturet eller plads nok på skærmen til en uddybende beskrivelse af vores absolut fantastiske tur. Men har beskrivelsen her fanget din interesse, så skulle du måske kigge indenfor på Gaspare Spanio Safari's hjemmeside for yderligere information og billeder. Og husk nu at samarbejdspartneren E-ParkDanmark udover at booke turen for dig, også er behjælpelig med yderligere information.
En enkelt af MagaCin's medarbejdere var desværre forhindret i at deltage denne gang, så vi bliver nok nødt til at gentage successen næste år.