Vest-Norge på en weekend
Vejen til Helvede er brolagt med undskyldninger, og grøften ved siden af er fyldt med afsporede planer for en motorcykeltur.
Sådan har jeg det i hvert fald, og jeg er næppe alene. For alle vi borgerdyr, der er truet af hverdag, pligter, børn, fyldte tagrender, klagende træværk, koner med lange arbejdssedler og så lige det der arbejde, der stjæler så meget af fritiden, er det altså bare svært at komme afsted.
Men her er et forslag til en hurtig, men fed lille tur til en helt anden verden: Vestnorge på en lang weekend.
Den slags kan selvfølgelig gøres på 100 måder, men her er til inspiration, hvad vi gjorde under en dobbelttest af to adventure cykler:
Afgang med Fjordline fra Hirtshals til Kristiansand med afgang fredag formiddag kl. 10.00. Der er check-in allerede kl. 09.00, så for ikke at starte fra Sydjylland med stress og jag, havde vi booket en sofa i Aalborg. Ruten er en sommerrute, der besejles med en katamaranfærge (som vistnok er den gamle fra Molslinjen), og det er ikke det rene pjat med en times check-in. Bildækket er indrettet ligesom Rundetårn – bare smallere – så det tager tid at lirke bilerne ind og ud. Motorcyklerne står tæt på dækket, men det er fin tur, og bare to timer og kvarter efter afgang rammer man Norge. Prisen var rimelige 1632 kr. tur/retur for to mand og to cykler på en fuldt fleksibel billet – en økonomibillet kunne købes et par hundrede kroner billigere.
Videre ad E39 mod Stavanger. En frygtelig gang kolonnekørsel med megen trafik i sommersæsonen, så drej fra mod Flekkefjord og snup en cola på den hyggelige havn. Følg Rute 44 videre ud mod kysten og Egersund, og allerede her begynder eventyret så småt at indfinde sig med små veje og flot natur. Bliv på rute 44 helt til Sandnes, hvor du møder E39 igen lige syd for Stavanger.
Dagsmarch i alt cirka 260 km og overnatning i Stavanger, hvor der er masser af muligheder. Vi gav omkring 1.000 danske kroner for et dobbeltværelse lige i centrum i både Stavanger og Bergen. Sørg for at nyde de kølige fadøl til 100 kr. stykket, og trøst dig med, at du er på MC-tur og alligevel skal tidligt op og nyde det…
Næste dag afgang med færge til Tau (83 nkr. for mand og maskine). En smuk start på dagen og mulighed for morgenmad ombord, hvis du glemte at gå tidligt i seng.
Trods midsommer er der stadig spor efter vinteren
Videre ad Riksveg 13 mod vest i retning mod Sand – eller en afstikker sydpå, hvis du er til et par timers vandring ind til naturfænomenet og udsigtspunktet Prædikestolen. Følg markeringen af turistruten Ryfylkevegen via Sand, Odda og Utne og snyd ikke dig selv for de sidste gedestier på sydsiden af Hardangerfjorden mod Jondal. Nyd de i alt fire små færger til en billig penge på turen til Bergen, der er en god anledning til at strække ben og få en kop kaffe.
Videre mod Norheimsund, hvor du følger E16 og efter dagsetapen på ca. 380 km ankommer til Bergen. Her siger man, at det regner 350 dage om året – og resten af tiden sner det… Men vi blev modtaget i bragende solskin, og så er det bare at gå ombord i f.eks. lækre fisketallerkener på havnen overfor Bryggen (Bergens Nyhavn), hvor priserne uhørt rimelige efter norsk standard.
Overnatning i Bergen og næste dag tilbage ad E16 i retning mod Voss og Oslo. Drej fra ad Rute 13 og 7 mod Eidfjord og nyd den store Hardangerbro, der åbnede i 2013 og er forbundet af nye tunneler på hver side med kæmpe rundkørsler midt inde i fjeldet, der er oplyst med blåt lys og ligner et rumskib på afveje!
Videre op over Hardangervidda – et barsk og fantastisk månelandskab – der selv midt i juli minder om, hvorfor de forskellige ruter mellem Norges to største byer ofte er vinterlukkede. Vær klar med de tykke handsker, hvis du er lidt kuldskær. Videre ned i varmen i skisportsbyen Geilo, hvor Far til fire havde råd til at indlogere sig på det statelige Dr. Holms Hotel.
Vi nøjes med en burger på et mere ydmygt sted til 200 kr. stykket og svinger sydpå ad rute 40 i retning mod Kongsberg. 45 km senere finder vi den lille spændende vej over fjeldet mod Austbygdi og herfra videre af Rute 364 og 37 mod Rjukan. Et eller andet sted i ødemarken var det så planen at slå vores telte op, men temperaturen er lige frisk nok. Så efter en dagsetape fra Bergen på ca. 370 km ender vi i en campinghytte lidt udenfor Rjukan – kendt for sin fabrikation af tungt vand, der bl.a. indgår i atombomber og andre rare sager. Vi nøjes med et par sjatter tungt majsvand fra Kentucky for at frostsikre kroppen til et tidligt ridt næste morgen.
Op kl. 5 og i sadlen et kvarter senere til en smuk og kølig morgen. Temperaturen dropper til tre grader henover et pas, og ingen tankstationer har åbent de første par timer sydpå over Åmot, Dalen og Valle ad rute 37, 38 og 45. Den første kop kaffe bliver til to, inden begge hænder er tøet op (varmehåndtag er en god ting i Norge!), men så skinner solen over en gang rolig paradekørsel hele formiddagen.
Flot natur, men også en del morgendøsige får på vejen, så vi bliver hurtigt vågne. I den sidste rest natur langs Rute 9 mod Kristiansand slentrer turens første og eneste elg over vejen i roligt tempo. Vi når færgen i magelig tid efter en dagsetape fra Rjukan til færgen ca. 300 km.
Afgang fra Kristiansand kl. 13.30 og ankomst i Hirtshals kl. 15.45 – kun godt tre døgn senere, men med masser af fede indtryk fra en helt anden verden.
Turen i hovedpunkter:
Dag 1
Færge Hirtshals-Kristiansand
Kristiansand-Stavanger langs kysten
Dagsetape ca. 260 km
Dag 2
Stavanger-Bergen via Ryfylkevegen inde i landet
Dagsetape ca. 380 km + fire mindre færger
Dag 3
Bergen-Rjukan via Geilo
Dagsetape ca. 370 km
Dag 4
Rjukan-Kristiansand
Færge Kristiansand-Hirtshals
Dagsetape ca. 300 km
Hele den fantastiske tur
Rent praktisk:
- – Gode veje de fleste steder, dog nogle strækninger med bulet asfalt
- – Herlig tur på adventure maskiner, men kan fint køres på almindelige motorcykler
- – Pas på får og elge på vejen !
- – ”Smal vej”-skiltene står der sjældent for sjov – kig også efter bremsespor på vejen…
- – Indbygget solbrillevisir i hjelmen anbefales – de gamle tunneller er buldermørke !
- – Vær frisk og koncentreret på køreetaperne – det er alligevel for dyrt at gå sent i seng…
- – Overvej eventuelt natfærge til Bergen, hvis du vil starte turen længere oppe – merprisen er cirka det samme som en ekstra overnatning på hotel
- – Fartbøder er høje i Norge, så få ræset ud hjemmefra !
- – Ifølge de lokale motorcyklister skyder ingen af fotofælderne bagud, men pas på de mange civile patruljevogne – især på de større Europaveje !
Læs testen af de to maskiner vi brugte til turen
5 personer snakker om “Vest-Norge på en weekend”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Vej 520 imellem Sand og Sauda kan godt anbefales til næste gang.
Ekstremt flot.
Meget fin og detaljeret beskrivelse, det eneste der kunne være bedre var til en routeplan til at lægge ind på GPS'en 😀
Tak for artiklen, den bliver gemt til en weekend tur på et tidspunkt!
Tak for det Morten og relevant forslag med en ruteplan til GPS'en.
Men vi er nogle gamle analoge drenge med papirkort, så vi har desværre ingen koordinater at lægge ind.
Til gengæld er der fin skiltning overalt, og der er langt mellem de større vejkryds, når først man har ramt det rigtige spor… ;-D
@$$$$$: Enig i det med Vej 520! Og det er desværre en fejl på rutekortet (skal se, om jeg kan finde ud af at rette det…), for vi kørte faktisk den vej. Den er skiltet som en del af Ryfylkevägen, så selv vi kunne finde ud af det, beklager fejlen…
Go' tur – vi ses deroppe !
Når man er i Rjukan er Gaustatoppen et must. Gaustatoppen er et af Norges berømteste udsigtspunkter, man kan på en klar dag kan se ca 60.000 km2, 1/6 af Norge (Danmark er på 43.098,31 km2).
For at komme på toppen har man 2 muligheder. Er man svagt gående eller en kylling tager man elevatoren op til den gamle militærforlægning med restaurant, eller man vælger at tage turen til fods. Turen er på 4,5 km og starter med at være en lidt ujævn markvej og derefter bliver den stadig mere krævende, dog ikke værre end at børnefamilier og ældre kan klare den op til restauranten. Det er kun den sidste strækning, et par hundrede meter, herfra og til toppen det er regulær klippeklatring.
Link til stort kort virker ikke længere efter jeres opdatering