BMW udvikler selvnivellerende forlygte
Der er fart på den teknologiske udvikling, og idéer er der nok af. Men det er langt fra alle påfund som finder vej til virkelighedens verden, eller i hvert fald forbrugerens verden.
Især BMW kører på den høje klinge når det kommer til kreativ tænkning, hvor vi eksempelvis har set tegninger over et system der tillader justering af sædets bredde, optimering af køling og aerodynamik ved hjælp af “persienner” foran køleren, der selv finder ud af hvor meget luft de skal lukke igennem, og blinklys der, på samme måde som på bilerne fra dengang farfar var dreng, kan foldes ud.
Det var blot få eksempler på hvor fantasifuld den kreative afdeling hos BMW har været de seneste par år, og nu er der dukket endnu et sæt stregtegninger op.
Tegninger som illustrerer en såkaldt gimbal forlygte der skal sørge for, at det fremadrettede lys på motorcyklen altid stråler fra en vandret kilde.
Altså en elektronisk styret gyroskopisk anordning hvori lyskilden er installeret således, at lyskeglen ikke vipper med motorcyklen når der jagtes snævre kurver i skumringen, og derved lyser mest muligt af vejen op, selv under nedlægning.
Og netop hvor meget nedlægning der er på, finder elektronikken selv ud af ved hjælp af signaler fra motorcyklens IMU, der jo i forvejen på rigtig mange nye motorcykler måler nedlægningsvinkel, og ud fra disse data eksempelvis justerer det sikkerhedsnet i bremsesystemet, der i fagsprog hedder Corner ABS.
Men det er ikke det eneste… For da opsætningen opererer på flere akser, og som nævnt bliver fodret med IMU-data, kan den også tage højde for hård acceleration og nedbremsning, så lyset hverken dykker ned i jorden eller stiger til vejrs.
Men nu hvor man alligevel har stabiliseret forlygten kan man vel lige så godt også installere et fremadvendt kamera, der således opsamler mere præcise aflæsninger til den adaptive fartpilot, Front Collision Warning og Lane Assist?
Ja, det kan man… Og lige præcis et kamera er der da også er af finde på tegningerne.
BMW beskriver dog ikke kameraets formål i dokumenterne der hører sammen med tegningerne, men det er vel mest rimelig at forestille sig, at kameraets funktion er at fodre ovennævnte assistentsystemer med data, og ikke så meget at optage video af aftenens vilde eventyr på de små bagveje og snævre skovspor?
Bliver det til noget?
Om sådan et system nogensinde finder vej til samlebåndet, er svært at spå. Men her synes vi faktisk at der er tale om noget, der på mange måder lyder brugbart og smart.
Hvis man altså ser bort fra, at det er endnu en elektronisk dims som kan gå i stykker.
Så hvor andre patenttegninger næsten ligner noget fra en eventyrfortælling – som eksempelvis Hondas integrerede drone, eller Brain-Machine-Interface der læser førerens tanker – virker BMW’s seneste påfund som noget, der sagtens kunne finde vej til flere af producentens Adventure-modeller.