Fod-gas på Hondas scootere - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Fod-gas på Hondas scootere

Den senest opsnappede patenttegning fra Honda viser en scooter med gaspedal.
Steffen F. Olesen
27/06-2024 kl. 06:23

Man må i den grad sige, at der gennem de seneste ti år er sket en hel del i den teknologiske udviklingsafdeling, når det kommer til motorcykler.

I dag er det mere normalt end specielt, at der på en ny motorcykel er ting som smartphone opkobling, fartpilot, kameraer, radarer og lignende.

Alt sammen noget som i en vis grad øger komforten, og nu tyder noget på, at flere producenter kigger i retning af den samme form for øget komfort; nemlig gearskift uden brug af koblingsgreb.

Det skal være bekvemt at køre motorcykel
Honda har gennem efterhånden en hel del år tilbudt et udvalg af modeller, som kan erhverves i en DCT-udgave. Og Dual Clutch Transmission – der i folkemunde betegnes som automatgear – er ifølge den danske importør et ret populært valg blandt Honda-kunder her i landet.

MagaCin har da også flere gange stiftet bekendtskab med Hondas automatgear.
Eksempelvis under test af modeller som CRF 1100 LD Africa Twin, CMX 1100 Rebel og den fornuftige fremtidstourer NT 1100.

Hondas DCT-gearkasse har altid opført sig eksemplarisk i vores selskab, og faktisk har Honda Danmark over en kop kaffe også fortalt, at den ikke er den typiske gæst på værkstederne rundt i landet.

Men det er ikke alle der er lige vilde med automatgear på en motorcykel… For nogle af os kan faktisk godt lide at trække lidt i pedalen, når det går frisk for sig på sognets mest snoede veje. Og her har Honda krydret oplevelsen med deres nyligt lancerede E-Clutch, som lader føreren selv bestemme, om der skal køres med eller uden brug af koblingsgrebet.

Men mennesket er generelt dovent, så mon ikke automatgear er kommet for at blive?
I hvert fald hopper flere producenter tilsyneladende med på vognen, hvor BMW eksempelvis præsenterede deres Automated Shift Assistant for et par måneder siden, og Yamaha i gårsdagens tophistorie her på siden også droppede koblingsgrebet.

Ord som fartpilot og automatgear kan vi velsagtens putte i en kasse, hvorpå der er skrevet ‘komfort’? Og netop den kasse mener Honda åbenbart, at der sagtens kan stoppes flere ting ned i.

Honda tager skridtet videre
I en nyligt indsendt patentansøgning får vi et indblik i Hondas seneste tiltag, hvor føreren af fremtidens scootere tilsyneladende ikke længere skal fodre cylinderen med hånden, men i stedet med foden.

Ja, du læste rigtigt… Med foden!
For i dokumenterne beskriver producenten nemlig hvordan de arbejder på en gaspedal, som kan monteres på udvalgte scootere.
Og inden du stiller dig helt på bagben over meldingen her, så bid lige mærke i, at gashåndtaget bevares.

Ifølge den til ansøgningen tilhørende tekst, så er gaspedalen tænkt som en komfort-feature, der lader førerens højre hånd få en pause under længere stræk.
Her ville nogle måske mene, at det er en opgave der allerede klares af fartpiloten, men på modeller som primært er udviklet med urban transport i tankerne, giver en fartpilot måske ikke lige så meget mening, som på modellerne der er nævnt længere oppe.

Om en gaspedal på en scooter giver mening i virkelighedens verden, eller om det bare er en sjov tanke på papiret, skal vi ikke gøre os kloge på.
Og lad os så lige klappe hesten… For der er ingen tidshorisont på en Honda gaspedal til scootere at finde nogen steder, og det er slet ikke sikkert at det bliver en realitet.
Men det er alligevel lidt sjovt at få et lille indblik i, hvad der sker inde i de kreative ingeniør-hjerner ude i det fjerne østen.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start