Der blev blandt deltagerne ved Honda’s præsentation af mærkets 2023 nyheder under efterårets store mc-messe EICMA 2022 i Italien sporet en række overraskede udbrud, da japanerne præsenterede mærkets frække nye urbane Scrambler Honda CL 500.
Frisk supplement i mellemklassen Den nye søstermodel i mellemklassen i Honda’s modelprogram supplerer Honda CBR500R, Honda CB500X, Honda CB500F og Honda CMX500 Rebel, og denne skribent har lidt frejdigt valgt, at betegne 2023 nyheden som en fed funky femhundredekubikker.
En moderne fortolkning af et klassisk 1960 – 1970’er tema og et alternativ for dem der mener, at CBR500R opleves lige sportslig nok, for dem der er af den opfattelse, at der ikke er kant eller såkaldt “street-credit” nok over CB500F, hvis den rebelske CMX 500 fremstår en smule for adstadig og tilbagelænet, eller hvis CB500X trods alt er en tand for eventyrlig.
Fem forskellige søstre Trods de meget forskellige visuelle udtryk har samtlige de nu fem søstermodeller et umiskendeligt slægtskab, og Honda fremhævede blandt andet i forbindelse med lanceringen af CL500, at modellen er udstyret med samme stel og motor som Honda CMX 500 Rebel.
Stellet huser da også den samme marginalt overkvadratiske vandkølede tocylindrede 471cc motor med en boring/slaglængde på 67 x 66,8mm, 180° letvægts krumtap og balanceaksel, og flere internt friktionsreducerende tiltag i følge Honda’s officielle internationale pressemateriale leverer 46.6 hestekræfter ved 8.500 omdr. og et maksimalt drejningsmoment på 43,4 Nm ved 6.250 omdr.
Lad os indlede med en lille kommentar vedrørende stellet.
CMX500 stel? Det viste sig nemlig under den uddybende beskrivelse af stellet ved Honda’s nyligt afviklede pressepræsentation for Honda CL500 i Sevilla i Spanien, at CL500 ikke blot har fået sit helt eget bagstel, men også at der er fiflet en smule omkring kronrøret (måske med bøsninger?), så forgaflen på CL500 står en smule stejlere end på CMX 500 Rebel.
To view the full article you must subscribe or buy access to this article