Forside / Test / Test: Honda CBR 500 R – Mellemmaskinen med masser af morskab
Test: Honda CBR 500 R – Mellemmaskinen med masser af morskab
Testen af den mest raceragtige af Honda's 500-kubiks trekløver beviste, at man hverken behøver en hulens masse hestekræfter eller avanceret teknologi for at have det sjovt - 𝗦𝗲 𝗵𝗲𝗹𝗲 𝘃𝗶𝗱𝗲𝗼𝗲𝗻 𝗻𝗲𝗱𝗲 𝗶 𝗮𝗿𝘁𝗶𝗸𝗹𝗲𝗻
Jeg er en heldig kartoffel. Igen og igen lander der nøgler på mit bord, der passer til nogle af tidens hotteste motorcykler. Maskiner med både 150, 160 og 170 hestekræfter, der kan trække smilet lige så bredt som armene lange. Det er MC’er som Ducati Multistrada V4 S, KTM 1290 Super Adventure eller BMW S 1000 XR, som ud over en hulens masse heste, også er begavet med en masse ny teknologi og elektronik, som kan få sveden til at pible frem hos selv den vildeste MC-mekker ved tanken om skulle reparere de intrikate dele.
Mange venner og bekendte har spurgt mig, da de hørte jeg skulle teste CBR 500 R, om der overhovedet var nogen fornøjelse ved at køre på sådan en mellemklassemaskine uden et voldsomt antal heste og en masse lækkert grej. Og nu hvor jeg har haft modellen igennem testmøllen, er svaret klart og entydigt; en hel del.
Skarpt design Inden vi kommer frem til hvorfor det har været en sand fornøjelse at suse rundt på den mindste CBR i Hondas danske program, skal vi lige dvæle ved designet. Den slags er som bekendt vældigt subjektivt, men jeg vil alligevel bruge et par linjer på henlede din opmærksomhed på, hvordan japanerne har lagt sig i selen for at få CBR 500 R til at minde om noget der høre hjemme i Superbike mesterskaberne.
LED-lygterne samt kåbedesignet giver indtryk af et skarpt og sammenknebet blik. Mellemklasseraceren er begunstiget med en række plastikstumper i carbon-look, samt winglets og luftkanaler der får maskinen til at emme af rigtig race. Imaget bliver ikke mindst suppleret af de høje clipon’er der fuldender billedet – et billede der giver indtryk af, at Honda CBR 500 R er nøjagtig lige så komfortabel at som en uhøvlet taglægte.
Overraskende komfortabel Jeg opdagede dog hurtigt, at netop styret og fodhvilerne faktisk ikke er ekstremt placeret. Rent faktisk er Hondaen overraskende komfortabel – selv for en gennemsnitlig dansk mand på 182 cm. Der er god plads i sædet, benpladsen er ret gavmild og styret er også placeret så tilpas højt, at du ikke føler at al verdens vægt hviler på dine hænder.
To view the full article you must subscribe or buy access to this article