Gennem de sidste ti år har verden for alvor fået øjnene op for kvaliteterne i mellemklassen. Det næsten ustoppelige effektkapløb er flyttet til en anden skare af motorcykler, og derfor er æraen med storsalg af gaderacere for længst overstået. Det der virkelig sælger i dag er lav vægt og håndterbarhed, en motor der er let at kontrollere, og sidst men ikke mindst, en stærk og overkommelig pris. Og vi skal da lige love for, at Yamaha fik blandet ingredienserne til den cocktail i de helt rigtige forhold tilbage i 2014.
Folkets motorcykel MT-07 er blevet motorcyklernes svar på en frisk hatchback, der spænder utroligt bredt. Sjov og cool nok til de unge, mild og let til de uøvede og alligevel punchy nok til at underholde en mere erfaren pilot når vejene bliver krøllede nok. Og nu er MT-07 solgt i hobetal over hele verden, og det er lige før vi fristes til at sige, at modellen har givet hele motorcykelkulturen en frisk saltvandsindsprøjtning.
Men kan det nu også blive ved, vil du jo nok spørge. Det prøver vi at finde et svar på i løbet af denne test. Vi tog allerede hul på MT-07 anno 2021, da den blev pakket ud i det tidlige forår. Her tog vi en snak om en del af forventningerne til den nye MC i videoen du kan se eller gense det herunder:
Inden vi fordyber os alt for meget i den opdaterede folkedille-MC, så lad os kigge lidt på en voksende trend med små stærke motorcykler i den lette mellemklasse.
Konkurrencen skærpes Fra omkring 1999 var det Suzuki SV 650, der stod øverst på podiet med titlen som fantastisk allrounder i midterfeltet, og selvom Kawasaki prikkede den lidt på maven med ER-6, var det faktisk først med indtoget af MT-07, at Suzuki’s Ducati Monster-inspirerede storsællert kunne væltes helt af tronen.
Honda var også med på bølgen i 2014 med CB 650FA, men alligevel tvang Yamaha’en de andre producenter til at gentænke deres positioner på markedet. Suzuki fulgte efter med en opdatering af SV’eren i 2016, mens Kawasaki lancerede den lækre Z650 i 2017, og nu er repræsentationen af mellemklasse motorcykler blevet endnu bredere. Aprilia Tuono 660 og Triumph Trident 660 er lidt mere eksklusive svar på opskriften, men de vidner om, at lette og friske maskiner er kommet for at blive.
To view the full article you must subscribe or buy access to this article