Dæktest 2014 – Forarbejdet
Årets store dæktest er i år med adventure dæk, eller dual purpose dæk, som nogen kalder dem. Adventure-maskinerne er den type motorcykel der oplever størst fremgang, også i Danmark, hvorfor netop viden om forskellige dæk til adventure-maskiner er vigtig for mange.
Aldrig tidligere har det været så vanskelig at fremskaffe duellanterne til test. Dunlop ønskede ikke at levere til adventuretest da de blev oplyst om konkurrenterne, og Continental takkede nej da de hørte at deres dæk faktisk skulle testes, og at testen var Non Profit, altså at resultatet ikke kunne købes. Vi har tidligere set denne fremgangsmåde fra leverandører, der trækker sig fra tests når de informeres om konkurrenterne.
For at få alle de forskellige dæk med i testen, har MagaCin selv indkøbt en del dæk til denne test. En test uden alle produkterne i klassen er uinteressant.
Deltagende dæk i adventure dæktest 2014.
Bridgestone Battle Wing
Continental Trail Attack 2
Dunlop Trailmax TR 91
Metzeler Tourance EXP
Metzeler Tourance Next
Michelin Anakee 3
Pirelli Scorpion Trail
Alle er de indkøbt i størrelserne 110/80-19 som fordæk, og 140/80-17 som bagdæk.
Motorcyklerne der skal benyttes til testen er ens opsatte Husqvarna TR 650 Strada. På den måde kan journalisterne springe direkte fra en dækproducent, til en anden. En nødvendighed for direkte sammenligning. Desuden er Husqvarna TR 650 meget dækfølsom, hvorfor selv små dækforskelle ikke kan skjules på den italienske eventyrer.
GPS udstyr skal måle greb under acceleration og nedbremsning. Både på tør og våd vej, samt på løst underlag.
Vigtigst er naturligvis alle journalisternes følelse og fornemmelse når de køre de forskellige dæk.
En sådan test er tidskrævende, hvorfor det endelige resultat først forventes færdig ultimo september.
0 personer snakker om “Dæktest 2014 – Forarbejdet”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
fint, hvis I kun tester på asfalt er det vel Pirelli der vinder, på grus har jeg ikke noget bud på en vinder 🙂