Der bør ikke herske nogen tvivl om, at AGV Pista GP RR er en værdig efterfølger til AGV Pista GP, som du kunne læse om her på MagaCin i artiklen Ny topklasse fra AGV helt tilbage i 2013. Det kan vi stå på mål for efter længerevarende test af topmodellen fra AGV. Men selvom tilværelsen med AGV Pista GP RR trukket ned over knolden i mange tilfælde er en dans på roser, så står det efter godt halvandet års test under varierende forhold klart, at det er en dans på roser med torne.
Optakt Lad os indledningsvis åbne ballet med, at fortælle hvorfor vi har valgt at teste lige præcis AGV Pista GP RR. For det er faktisk ikke en styrthjelm vi har fået udleveret til test, men derimod en hjelm artiklens skribent har investeret i for egne surt sammensparede midler. Her på redaktionen er vi nemlig vilde med alt der har med motorcykler at gøre, og i forbindelse med skriblerierne til artiklen Fede FIM godkendte styrthjelme i 2020 – hvor du også finder et link til artiklen om den dengang nye FIM godkendelse for styrthjelme – gik vi i et anfald af ungdommelig kådhed på jagt efter en fed FIM godkendt styrthjelm.
Det er ikke enestående for AGV, men hos den italienske hjelmproducent fremstilles styrthjelme efter den strikse ISO 9001 kvalitetsstyring, hjelmene gennemgår omfattende tests under udviklingen, de er naturligvis godkendt efter gældende ECE normer, og nogle af mærkets styrthjelme er endvidere med på listen over FIM godkendte styrthjelme. I artiklen der er linket til ovenover kan du læse, at shopping genet dengang havde fået overtaget, og at vi snarest ville købe en af hjelmene fra listen.
Valget faldt på AGV Pista GP RR Valget faldt dengang på den fede AGV Pista GP RR, som artiklernes skribent lynhurtigt bestilte, fik leveret af fragtmanden nogle uger senere, og som vi efterfølgende fik publiceret et lille skriv om, hvor vi også fik bikset en udpakningsvideo sammen. Den video samt en grundig beskrivelse af AGV Pista GP RR finder du i artiklen, der er linket til nedenunder.
For godt halvandet år siden, havde vi ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at en virus skulle stikke en kæp i hjulet for så mange forskellige aktiviteter, og som en indskudt bemærkning kan vi da lige nævne, at flertallet af MagaCin’s besætning på lige fod med mange andre har været i karambolage med COVID-19. I udpaknings artiklen kunne du udover beskrivelsen af styrthjelmen også læse, at vi ville indlede test af den nyindkøbte hjelm, og den blev da også indledt, men trak desværre noget længere ud end forventet. Men det lykkedes dog ind imellem, at få kørt lidt motorcykel med den nyindkøbte styrthjelm. Blandt andet da vi kørte BMW M1000 RR på Ring Knutstorp i Sverige sidste efterår, og i årets første måned lykkedes det også, at få logistikken på plads, så vi kunne få strikket lidt video sammen med en vurdering af plusser og minusser for AGV Pista GP RR.
To view the full article you must subscribe or buy access to this article